Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Afdelingen for almeneuddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.udst.dkCVR nr. 16691909
Oversigt over midler afsat til Nationalt Videncenter for Læsning
fra 2007
Bilag til svar på UDU spørgsmål nr. 355 alm. del.Projektets titel
Nationalt Viden-center for LæsningNational handlings-plan for læsning:Projekt læseforståelseProjektets formål
Periode
3. maj 2011Sags nr.:070.08J.261Bevilget
beløb
1. september 6.499.6012006 – 23.juni 20101. januar2.499.6002009 – 15.oktober2011
Kortlægning afudviklingsprojekter
Der blev ydet støtte til etablering af NationaltVidencenter for Læsning i perioden 1. sep-tember 2006 – 1. december 2009.Projektets formål er at generere viden omundervisning i læseforståelse som fremmerlæseforståelse og foregriber læseforståelses-vanskeligheder for alle elever, herunder elevermed dansk som andetsprog og elever medsvage sproglige forudsætninger.Genstandsfeltet er den samlede undervis-ningskontekst med et samspil mellem mangefaktorer, og det er hensigten at skabe videnom den måde, hvorpå delkomponenter i læse-forståelse kan indgå i undervisningen, under-visningsstrategier kan anvendes i undervis-ningen og læringsaktiviteter kan fremme læse-forståelse.Projektet er støttet af Undervisningsministeri-et.Projekt Kortlægning af udviklingsprojekter7. maj 2008skal kortlægge de eksisterende udviklingspro- – 1. junijekter om læsning og etablere en rådgivnings- 2010funktion. Rådgivningsfunktionen skal støttenye projekter og samarbejder inden for læse-området og sprede viden om læsning ogskrivning i grundskolen. Formålet er, at pro-jektet skal skabe en synergieffekt ved at spre-de viden om gode projekter fra hele landet påregionale dialogmøder.
1.000.000
2Læsevejleder-uddannelsenFormålet med projektet om læsevejlederud-dannelsen er at gennemføre en kvalitativ un-dersøgelse af læsevejlederfunktionen til brugfor en eventuel evaluering/revision af uddan-nelsen til læsevejleder. Nationalt Videncenterfor Læsning vil med projektet finde frem tilpejlemærker for god læsevejlederpraksis, setfra forskellige skole-aktør-perspektiver. Måletmed projektet er at opstille en række anbefa-linger ud fra et eksemplarisk princip, der kantjene til inspiration til at udvikle og optimerepraksis på folkeskoler.Nationalt Videncenter for Læsning har sidenmarts 2007 udgivet et halv-årligt e-tidsskrift:Viden om læsning, der rummer den nyesteviden fra forskningsfeltet, udviklingsfeltet ogpraksisfeltet inden for et bestemt tema:http://www.videnomlaesning.dk/4/440.aspxFra Læsning nr.3 begyndte videncentret atudgive det elektroniske tidsskriftet i en tryktudgave, da især biblioteket, centre for under-visningsmidler og andre læsere efterspurgtedet. Der ydes støtte til tryk af de to førstenumre og gratis distribution til biblioteker,centre for undervisningsmidler og læsevejle-dere og lærere, der abonnerer på den trykteudgave.Nationalt Videncenter for Læsning afholderkonferencen ”Tekstkompetence i Norden”den 1. december 2010.Der gives støtte til udgivelse af publikationen:Norden læser og skriver. Publikationen vilhandle om, hvordan man arbejder med læs-ning, skrivning og sprog i Norden. Artiklerneskrives af konferencens oplægsholdere, der erfra Finland, Island, Norge, Sverige og Dan-mark.Publikationen udgives som tryksag og som enpdf. Den trykte publikation vil blive uddelt tildeltagerne på konferencen samt i øvrige rele-vante sammenhænge, mens den elektroniskeudgave vil ligge til gratis download på centretshjemmeside:www.videnomlaesning.dk7. december 250.0002009 – (pro-jektet er ikkeafsluttetendnu)
Viden om Læsning
1. juni 2009– 12. maj2010
30.000
Norden læser ogskriver
1. oktober2010 – 1.januar 2011
50.000