Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
1007021_0001.png
1007021_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen forerhvervsrettede uddannelserFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.udst.dkCVR nr. 16691909
Svar på spørgsmål 350 (Alm. del):I brev af 19. april 2011 har udvalget efter ønske fra MF Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 350:"Det fremgik af programmet "21 Søndag" på DR1 den 17. april 2011, atdet langt fra er alle ungdomsuddannelser, der har et beredskab i forholdtil skoleskyderier. Vil ministeren på den baggrund svare på, hvor mangeog hvilke ungdomsuddannelser der har et sådant skoleskyderiberedskab,og hvad ministeren vil gøre for at sikre, at alle ungdomsuddannelser fåretableret dette meget vigtige beredskab?"Svar:Foranlediget af en episode med skoleskyderi i Finland i efteråret 2008besluttede tidligere undervisningsminister Bertel Haarder i foråret 2009at nedsætte to arbejdsgrupper, der skulle komme med forslag til at fore-bygge og – hvis det skulle blive aktuelt – at håndtere skyderi på en skole.Arbejdsgrupperne blev nedsat i fællesskab med bestyrelses- og lederfor-eninger for selvejende uddannelsesinstitutioner m.v., Rigspolitiet, KL ogDansk Center for Undervisningsmiljø.På baggrund af anbefalingerne fra de to arbejdsgrupper udgav Undervis-ningsministeriet i sommeren 2009 en vejledning om, hvordan uddannel-sesinstitutionerne kan forebygge udvikling af voldelig adfærd og etablereinterne kriseberedskaber.Formålet med vejledningen er at give institutionerne nogle rammer for,hvordan man skal reagere i en krisesituation, og den er tænkt som eninspiration for det lokale arbejde med forebyggelse og håndtering afulykkes- og sikkerhedsrisici.Det blev i forbindelse med forarbejdet til denne vejledning oplyst, atRigspolitiet fraråder, at skoleskyderier generelt gøres til genstand for storoffentligt opmærksomhed, idet Rigspolitiets risikovurdering ikke giverbelæg herfor. Desuden fraråder politiet af samme grund større og mereindgribende generelle tiltag såsom indførelse af vagter og metaldetektorerpå uddannelsesinstitutionerne som f.eks. i USA.
01-06-2011
2I vejledningens afsnit 4.2.1 ”Opbygning af en hensigtsmæssig infrastruk-tur” oplyses det til sidst, at man skal udvise diskretion i arbejdet og over-veje, hvilke informationer der er nødvendige at give videre til forældre,elever, studerende og det omgivende samfund. Involvering og viden kanskabe tryghed. Omvendt kan for megen omtale af risikoen for fx skole-skyderier skabe utryghed og i værste fald inspirere uligevægtige elever ogstuderende til spontant eller planlagt at begå farlige handlingerRegeringen finder det vigtigt, at skolerne har et kriseberedskab, og det erderfor også vigtigt for regeringen, at uddannelsesinstitutionerne brugervejledningen i deres lokale arbejde hermed.Skolerne kan få hjælp til at sikre, at lovens krav til undervisningsmiljøetoverholdes ved at anvende Dansk Center for Undervisningsmiljø’shjemmeside.Ministeriet har som følge af, at lovgivningen bygger på princippet omselvforvaltning, ikke oplysninger om, hvor mange eller hvilke institutio-ner der gør brug af vejledningens anbefalinger, eller hvordan anbefalin-gerne anvendes på skoler og institutioner.På given foranledning vil jeg indskærpe over for ledelserne på institutio-ner for ungdomsuddannelserne, at de skal anvende vejledningens anbefa-linger til at få etableret et kriseberedskab.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen