Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
ChristiansborgFolketingets Uddannelsesudvalg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 346 (Alm. del):I brev af 13. april 2011 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål:"Ministeren bedes redegøre for, hvordan uddannelsesforløbet er for atblive social- og sundhedsasistent, og om der i dette uddannelsesforløb ersærlige forhold for tosprogede, herunder bedes ministeren redegøre for,hvor lang tid tosprogede er om at færdiggøre uddannelsen."Svar:Social- og sundhedsuddannelsen er opdelt i to trin: social- og sundheds-hjælper (trin 1) og social- og sundhedsassistent (trin 2). Uddannelsen tilsocial- og sundhedsassistent varer 1 år og 8 måneder og er en vekselud-dannelse med fire skoleperioder og tre praktikperioder. Skoleundervis-ningen består af grundfag, områdefag, valgfag og valgfrie specialefag, ogeleverne skal opfylde en række kompetencemål for uddannelsen. Skole-undervisningen afsluttes med en afsluttende prøve.Praktikuddannelsen tilrettelægges således, at 1/3 af den samlede praktik-tid normalt foregår inden for det somatiske område (dvs. på sygehusene),1/3 normalt foregår inden for det primærkommunale område (typisk påplejehjem eller i hjemmeplejen) og 1/3 normalt foregår inden for psykia-triske område (kommunalt eller regionalt). Eleverne skal opfylde en ræk-ke praktikmål for uddannelsen. Praktikforløbene skal være afsluttet medbedømmelsen ”godkendt”, for at eleverne kan afslutte uddannelsen.Elever uden en uddannelsesplan fra social- og sundhedshjælperuddan-nelsen skal inden to uger fra påbegyndelse af undervisningen på social-og sundhedsassistentuddannelsen have gennemført en kompetencevur-dering, som danner grundlag for elevens uddannelsesplan. Formålet medkompetencevurderingen er, at eleven påbegynder uddannelsen på det
29-04-2011
2rette indgangsniveau uden dobbeltuddannelse, og at elevens eventuellebehov for supplerende undervisning bliver vurderet.Skolen skal stille en række tilbud til rådighed for alle elever med særligebehov for støtte, vejledning og rådgivning. Tilbuddene omfatter: kon-taktlærere, mentorer, social, personlig eller psykologisk rådgivning samtlæsevejledning. Derudover kan skolerne tilbyde eleverne undervisning ivalgfaget erhvervsrettet andensprogsdansk. Der gælder i øvrigt ingensærlige forhold for tosprogede i uddannelsen til social- og sundhedsassi-stent.Ministeriet opgør ikke elevernes uddannelsestid ud fra et kriterium omtosprogethed, men ud fra elevernes herkomst. De seneste tilgængelige taler for 2009, hvor elever med udenlandsk herkomst gennemsnitligt brugte23,4 måneder på at gennemføre uddannelsen, mens elever med danskherkomst gennemsnitligt brugte 22,3 måneder på at gennemføre uddan-nelsen.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen