Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
ChristiansborgFolketingets Uddannelsesudvalg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 345 (Alm. del):I brev af 13. april 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 345 :"Vil ministeren nævne tre konkrete initiativer fra regeringens side, somhar til formål at sikre, at udadreagerende børn i specialundervisning kanrummes i normalundervisningen?"Svar:Som jeg tidligere har redegjort for i mit svar på udvalgets spørgsmål 322– 327, har regeringen iværksat en række initiativer for at fremme inklusi-on i den almindelige folkeskole. Initiativerne omfatter:Aftalen om kommunernes økonomi for 2011Udspillet til en reform af folkeskolen ”Faglighed og frihed” fradecember 2010Reformen af læreruddannelsen i 2006Regeringen har endvidere støttet en række forsøgs- og udviklingsprojek-ter blandt andet forsøg med undervisningsassistenter og erhvervsklassersom led i Projekt Skoleudvikling.Aftalen om kommunernes økonomi for 2011I forhold til de udadreagerende børn vil initiativer i medfør af kommu-neaftalen blandt andet kunne omfatte anvendelse af inkluderende ar-bejdsformer og systematisk anvendelse af AKT (adfærd, kontakt og triv-sel) vejledere. Hvis den udadreagerende adfærd er begrundet i en diagno-se som ADHD, kan det være udvidet brug af holddannelse og en merehensigtsmæssig fysisk indretning, der understøtter disse elevers særligebehov.Regeringens udspil ”Faglighed og frihed”Regeringen har i udspillet blandt andet opfordret til, at de højt specialise-rede undervisningsressourcer målrettes mod at undervise andre lærere iat bruge særlige metoder og teknologi, så de specialpædagogiske kompe-tencer i højere grad kommer den almindelige undervisning til gode.
16-05-2011
2Reform af læreruddannelsenI 2006 blev der gennemført en reform af læreruddannelsen, der fik virk-ning fra 1. august 2007. Reformen indebærer, at alle studerende i løbet afderes læreruddannelse undervises i specialpædagogiske problemstillinger.Professionshøjskolerne UC Syddanmark og UCC har etableret et natio-nalt videnscenter for inklusion og eksklusion, der bidrager til udviklingenaf både uddannelsen til pædagog, lærer og de pædagogiske efter- og vide-reuddannelser, ligesom der er oprettet flere relevante diplomuddannel-sesmoduler på den pædagogiske diplomuddannelse, der berører dettefaglige område.Forsøg med undervisningsassistentordningSom en del af Projekt Skoleudvikling (2009-2011) er der sat 44 forsøg igang med undervisningsassistenter i folkeskolen. Undervisningsassisten-ten skal særligt yde støtte, der kan bidrage til at fastholde elever medfaglige og/eller koncentrationsmæssige udfordringer, så de ikke henvisestil specialundervisning. Undervisningsassistenterne kan både være lære-studerende, pædagoguddannede og personer uden lærerfaglig eller pæda-gogisk uddannelse.Der foreligger en evaluering af forsøgene med undervisningsassistent-ordningen i 4. kvartal 2011.Forsøg med erhvervsklasserErhvervsklassen er et alternativt undervisningstilbud til umotiverede,bogligt svage og praktisk orienterede elever på 8.-10. klassetrin, der harvanskeligt ved at deltage i den almindelige undervisning i folkeskolen.Undervisningen er mere praktisk anlagt end normalt og består af under-visning i skolens faglige fag, værkstedsundervisning og praktik i det loka-le erhvervsliv. Eleverne har typisk en reduceret fagrække bestående afdansk, matematik, engelsk og fysik/kemi.Som en del af Projekt Skoleudvikling (2009-2011) er der sat 29 forsøgmed erhvervsklasser i gang. Der foreligger en evaluering af forsøgene i 4.kvartal 2011.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen