Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
DepartementetFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20453044
Svar på spørgsmål 344 (Alm. del):I mail af 13. april 2011 har udvalget efter ønske fra Mogens Jensen (S)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 344 :"Det Nordiske samarbejde arbejder for, at bevare det nordiske sprogfæl-lesskab og mindske den voksende sprogkløft mellem nordiske borgere.Dette sker blandt andet ved at introducere nordiske sprog for eleverne iden danske folkeskole og på ungdomsuddannelserne. Den danske rege-ring har lavet læseplaner, der inkluderer, at eleverne i folkeskolen skalhave adgang til de skandinaviske sprog. I faghæftet for dansk (’FællesMål 2009 – Dansk’) hedder det: ”Undervisningen skal give eleverne ad-gang til de skandinaviske sprog og det nordiske kulturfællesskab.”a) Hvilke krav stilles der til henholdsvis folkeskolen og de enkelte ung-domsuddannelser om at undervise i skandinaviske sprog?b) Kan ministeren redegøre for, hvilke ændringer i krav til undervisning iskandinaviske sprog i henholdsvis folkeskolen og de enkelte ungdoms-uddannelser, der har været de seneste ti år?c) Kan ministeren redegøre for, om det danske skolesystem opfyldermålet i læseplanerne, og hvilke initiativer der tages for, at undervisning iskandinaviske sprog bliver en prioriteret del af undervisningen i danskefolkeskoler og ungdomsuddannelser?"Svar:Det fremgår af spørgsmålet, at spørgeren allerede er opmærksom påkravet om undervisning i dansk, norsk og svensk i den danske folkeskole.De nordiske landes ministre understregede med vedtagelsen af Deklara-tion om nordisk sprogpolitik fra 2006 betydningen af det nordiske sprog-fællesskab. I uddannelsespolitikken prioriterer den danske regering for-ståelsen af vore nabosprog højt.
09-05-2011
2Ad a)I Danmark har vi i målformuleringer, læreplaner og vejledninger nævntundervisning i norsk og svensk sprog på såvel grundskoleniveau som påde almene gymnasiale ungdomsuddannelser, mens der på de erhvervsret-tede ungdomsuddannelser ikke er specifikke krav om undervisning inorsk og svensk.Ad b)Det fremgår af bekendtgørelse nr. 486 om formålet med undervisningeni folkeskolens fag og obligatoriske emner med angivelse af centrale kund-skabs- og færdighedsområder, fra 2001, at formålet med undervisningen idansk skal give eleverne adgang til det nordiske sprog- og kulturfælles-skab. I de senest reviderede trinmål fra 2009 for faget dansk i folkeskolener der for 2., 4. og 6. klassetrin samt ved folkeskolens afgangsprøve fast-sat konkrete krav til danske elevers kundskaber om norsk og svensksprog.Ad c)I folkeskolen er lærerne forpligtede til at følge op på, hvilket udbytteeleverne har fået af undervisningen, og hvad eleverne har lært i forholdtil trinmålene. Tilsynet med folkeskolen generelt og med undervisningeni skolerne påhviler kommunalbestyrelsen.For så vidt angår folkeskolens afgangsprøve, foretager Kvalitets- og Til-synsstyrelsen som led i den beskikkede censur en stikprøveundersøgelseaf, i hvilket omfang svensk og norsk indgår i de opgivelser, der ligger tilgrund for den mundtlige prøve i dansk på 9. og 10. klassetrin.For så vidt angår de almengymnasiale uddannelser, stilles der spørgsmål inorske og svenske tekster på originalsprog ved den afsluttende prøve idansk til studentereksamen.Som led i opfølgningen på Sprogdeklarationen har Nordisk Ministerrådfor uddannelse og forskning arbejdet på at optimere nabosprogsforståel-sen. Dette er blandt andet sket gennem en nordisk sprogkampagne, somalle lande og selvstyrende områder deltager i, og gennem informationerom best practise og videnspredning samt via møder og konferencer.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen