Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 340 (Alm. del):I brev af 8. april 2011 har udvalget efter ønske fra Villum Christensen(LA) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 340:"Ministeren bedes gøre status over effekten af de initiativer, regeringenhar taget i perioden 2007 – 2011 i forhold til folkeskolens hhv. svagesteog stærkeste elever."Svar:Vi skal følge op på resultaterne af skolernes arbejde og sikre, at under-visningen bygger på viden og ikke på vane. Det er et af grundelementer-ne i regeringens folkeskoleudspil Faglighed og frihed fra december 2010.Regeringen foreslår derfor, at kommunerne og skolerne skal kunne do-kumentere deres resultater. På samme måde ønsker regeringen at sikre, atden viden, der produceres, også kommer ud at virke, der hvor der erbrug for den. Det er baggrunden for, at regeringen har forslået, at derfrem mod 2020 uddannes 100 ph.d’er, der skal tage udgangspunkt i denundervisning, der udføres på skolerne, og at der udvikles en ny model forUndervisningsministeriets egne forsøgs- og udviklingsmidler. Modellenskal bygge på krav om videnskabelige metoder og sikre at generaliserbarviden og resultater formidles ud på skolerne og anvendes i undervisnin-gen.Det er håbet, at vi hermed i endnu højere grad kan sikre, at undervisnin-gen og skolernes virksomhed generelt baserer sig på viden, og ikke påvane.Af bilag 1 fremgår resultaterne af de internationale undersøgelser, somDanmark i perioden 2007 til 2011, har deltaget i. Resultaterne af disseundersøgelser er blevet lagt til grund for iværksættelsen af en række afregeringens initiativer. Senest har resultaterne fra PISA Etnisk foranledi-get iværksættelsen af en national handlingsplan for styrkelsen af tospro-gede elevers faglighed.
17-05-2011
2Af bilag 2 fremgår evalueringerne af regeringens initiativer i perioden2007 til 2011 for så vist angår de svageste og de stærkeste elever. Der ermedtaget evalueringer af initiativer, som er igangsat før 2007, hvis det ervurderet, at initiativets virkning har slået igennem i indeværende periode.Ligesom resultaterne af de internationale undersøgelser har disse evalue-ringer været brugt fremadrettet. Eksempelvis er Tosprogs-taskforcenoprettet med udgangspunkt i erfaringerne fra projektet ”Dette virker påvores skole”.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen