Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 339 (Alm. del):I brev af 6. april 2011 har udvalget efter ønske fra Marianne Jelved (RV)og Pernille Frahm (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 339:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 24/3-11 fra RudolfSteiner-Skolen i Århus, vedr. skoletilbud for svært handicappede, jf.UDU alm. del – bilag 226.”Svar:Hovedparten af specialundervisningen ved de frie grundskoler skal tilgo-deses inden for den enkelte skoles driftstilskud. Hvis en skoles egne mid-ler ikke kan dække den nødvendige specialundervisning, kan skolen søgetilskud fra en særlig pulje, der afsnøres fra skolernes generelle driftstil-skud. Ideen hermed er at sikre en omfordeling af midler mellem skolermed henholdsvis få/ingen støttekrævende elever og skoler med mangestøttekrævende elever.Puljens størrelse fastlægges årligt efter indstilling fra skoleforeningerne.Af skolernes samlede driftstilskud på årligt godt 4 mia. kr. afsnøres dertraditionelt set ca. 5 procent svarende til ca. 200 mio. kr. Puljens størrelsehar været forholdsvis stabil de seneste år.Som på folkeskoleområdet er der over de senere år sket en markant stig-ning i antallet af elever, der henvises til specialundervisning. På de frieskoler blev der sidste år søgt tilskud for over 500 mio. kr.Uddannelsesstyrelsen (tidligere SU-styrelsen), der på skolernes vegneadministrerer puljen, har siden skoleåret 2008/09 anvendt en praksis,hvorefter skolerne modtager samme procentuelle tilskud til elever medsamme erklærede støttebehov. Der sondres i den forbindelse mellemsåkaldt almindelig specialundervisning og tilskud til svært handicappedeelever, hvor skolerne modtager et forholdsmæssigt større tilskud til de
11-05-2011
2svært handicappede elever. Praksis er aftalt med skoleforeningerne og erkendt af skolerne.Der kan som udgangspunkt ifølge friskoleloven ikke oprettes specialklas-ser med statstilskud. Der gives dog i særlige tilfælde tilskud fra den cen-trale pulje til specialundervisning i specialklasser. Det vil kræve lovæn-dring, hvis der skal åbnes op for en generel adgang til at søge tilskud tilspecialklasser.Rudolf Steiner-Skolen i Århus er en af de få skoler, der pt. anses som etsærligt tilfælde og derfor modtager tilskud til specialpædagogisk støtte ispecialklasser via den centrale pulje. Skolen behandles i øvrigt på ligevilkår med øvrige skoler.Det har været drøftet med skoleforeningerne, hvorvidt der skulle tagessærlige hensyn til skoler med en relativ stor andel af støttekrævende ele-ver og/eller med særlige klasser for svært handicappede børn som foreksempel på Rudolf Steiner-Skolen i Århus. Det har imidlertid ikke væretforeningernes ønske. Imødekommelse af et sådant ønske ville bevirke, atde øvrige ca. 450 skoler, der søger tilskud, vil modtage et mindre tilskud.Afslutningsvis er det vigtigt at gøre opmærksom på, at der er tale om ettilskudssystem, og at den enkelte skole, når de vælger at optage et barnmed behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bi-stand, har ansvaret for at møde barnets behov uanset størrelsen på dettilskud, skolen modtager fra den centrale pulje, jf. § 3, stk. 1, i friskolelo-ven (LBK nr. 755 af 24/6 2010).Tilskuddet fra den centrale pulje er således kun én finansieringskilde forskolerne, idet skolerne også har en egendækning svarende til ca. 0,1ugentlig lektion pr. elev, der skal anvendes til specialundervisning, indender kan søges tilskud i den centrale pulje. Desuden kan skolerne vælge athæve forældrebetalingen, ligesom de kan søge tilskud fra fonde m.v. En-delig er det muligt at søge tilskud i skole- og/eller hjemkommunen, jf. §23 i friskoleloven, hvorefter kommunalbestyrelsen i skolekommuneneller elevens bopælskommune (bl.a.) kan yde tilskud til specialundervis-ning og anden specialpædagogisk bistand.
Med venlig hilsenTroels Lund Poulsen