Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
987297_0001.png
987297_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 322 (Alm.del):I brev af 1. april 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Frahm (SF) ogMarianne Jelved (RV) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 322:”I forbindelse med arbejdet med fremtidens folkeskole og i særdeleshedmed baggrund i ministerens udtalte ønske om at følge rejseholdets udta-lelser om, at specialklasser og specialskoler skal nedlægges, bedes mini-steren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre børn med særlige behoven god og udbytterig skolegang ”.Svar:Regeringen ønsker, at alle børn, herunder børn med særlige behov, får engod og udbytterig skolegang. Det skal blandt andet ske ved at anvendede mange ressourcer, som kommunerne bruger til specialundervisning,på en mere hensigtsmæssig måde. Den almindelige undervisning skalstyrkes, og de specialpædagogiske kompetencer skal indgå i den alminde-lige undervisning, så de kommer alle elever til gode. Herved vil den al-mindelige folkeskole kunne inkludere flere elever med særlige behov, ogbehovet for at henvise til specialklasse og specialskoler vil mindskes.Regeringen har i Aftalen om kommunernes økonomi for 2011 aftalt medKL, at regeringen vil arbejde for en ny afgrænsning af specialundervis-ning, så specialundervisning kun omfatter støtte i mindst 12 ugentligetimer. Det vil frigøre ressourcer til at styrke den almindelige undervisningog give skolerne mulighed for større fleksibilitet til løbende at anvenderessourcerne der, hvor der er mest brug for dem. Det vil også frigøreressourcer hos pædagogisk psykologisk rådgivning (PPR), så medarbej-derne i højere grad kan levere de ydelser, skolerne efterspørger.Samtidig har regeringen aftalt med KL, at kommunerne skal realiseremålsætningen om øget inklusion ved at anvende inklusionsfremmendestyringsmodeller, at gøre PPR mere efterspørgselsstyret og gennem stra-tegisk kompetenceudvikling af lærerne.Ved en ændret styring og organisering skal kommunerne understøtteskolerne i at tilrettelægge undervisningen, så langt flere elever med særli-
26-04-2011
2ge behov inkluderes i den almindelige undervisning. Det kan blandt an-det ske ved en udvidet brug af holddannelse og undervisningsdifferentie-ring, it-understøttet undervisning og flere lærere og øvrige medarbejder-ressourcer, herunder særlige vejledere. Herning Kommune er eksempelpå en kommune, der arbejder med en langsigtet strategi for inklusion afflere elever.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen