Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 321 (Alm. del):I brev af 1. april 2010 har udvalget efter ønske fra Nanna Westerby (SF)stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 321:"Vil ministeren redegøre for det samlede udgiftsniveau til markedsføring,herunder reklamekampagner og lignende, for uddannelsesinstitutionerhørende under ministeriet? I forhold til svar af 9/6-08 på UDU, alm. del,spørgsmål 234, 2007-08, 2. saml, ønskes også svar på spørgsmålet fra denye statslige institutionsområder (almene gymnasier, VUC og SOSU-skoler)."Svar:Ifølge de senest tilgængelige oplysninger fordeler udgifterne til markeds-føring sig således inden for de enkelte institutionsområder:Markedsføringsudgifter på institutionsområder, andel af samletomsætning og pr. institution.1Markedsførings-udgifter i altMio. kr.Omsætningi altMio. kr.5.707,63.650,81.154,4184,84990,0
26-04-2011
Markedsførings-udgifter som andelaf omsætningPct.0,30,62,32,01,1
Udgift pr.institution1000 kr.4298366238166
Frie grundskoler
Frie kostskoler:
EfterskolerFolkehøjskolerHus- og håndarbejdsskolerFrie kostskoler i alt
1
19,723,127,13,854,0
Oplysningerne i tabellen er baseret på 2009-regnskabstal.
2
Produktionsskoler
Institutioner for erhvervsrettede
uddannelser:
HandelsskolerTekniske skolerKombinationsskolerAMU-centreLandbrugsskolerSOSU-skolerInstitutioner for erhvervsrettede
uddannelser i alt
Institutioner med gymnasiale
uddannelser:
Almene gymnasierPrivate gymnasierInstitutioner med gymnasiale
uddannelser i alt
Voksenuddannelsesinstitutioner
VUC
Institutioner med videregående
uddannelser
:ErhvervsakademierØvrige institutionerProfessionshøjskolerInstitutioner med videregående
uddannelseri alt
I alt alle institutioner
3,8
1.148,3
0,2
49
43,876,532,422,81,711,4188,6
3.399,35.225,43.185,0546,3258,01007,613.621,6
1,21,41,04,10,71,11,4
1.5103.3322.1603.8001896331.886
19,39,528,822,6
6.169,01.013,07182,01.945,3
0,30,90,41,2
156500201904
13,414,982,6110,9428,4
467,2518,34364,05349,539.944,3
2,92,91,92,11,0
1.48929811.8005.281370
De samlede udgifter til markedsføring udgjorde 428,4 mio. kr. i 2009svarende til 1 % af den samlede omsætning. Udgifterne til markedsføringfor institutioner, der udbyder erhvervsrettede uddannelser (eksklusivSOSU-skoler, der hørte under amterne i 2006, hvorfor der ikke er sam-menlignelige data for denne skoletype), og professionshøjskoler er i 2009faldet med ca. 80 mio. kr. fra 340 mio. kr. til 260 mio. kr. sammenlignetmed 2006.Den enkelte uddannelsesinstitution disponerer frit over sine midler indenfor institutionens formål, og markedsføring i et rimeligt omfang, herun-der reklamekampagner, vurderes at være inden for institutionens formål.Markedsføring benyttes på forskellig vis til at synliggøre institutionen ogtiltrække flere elever. Til en vis grad er de enkelte institutioner også iindbyrdes konkurrence, og her benyttes markedsføring til at profilerebestemte uddannelser eller bestemte toninger af uddannelsesforløb.
3Markedsføring spænder vidt og omfatter eksempelvis åbent hus arran-gementer, avisannoncer og brochurer.Generelt gælder det, at institutioner, der udbyder enkeltfag i konkurrencemed andre institutioner, har større markedsføringsudgifter, mens institu-tioner der har et stabilt optag af fuldtidselever anvender færre midler tilmarkedsføring. AMU-centrene er således den institutionstype under er-hvervsuddannelser, der anvender den største relative andel i forhold tilomsætningen til markedsføringsudgifter. De frie grundskoler anvenderfærrest midler til markedsføring.Ministeriet indsamler generelt ikke oplysninger om de enkelte markeds-føringsinitiativers specifikke formål og indhold på den enkelte uddannel-sesinstitution. Markedsføringsudgifterne fremgår af institutionernes års-rapporter.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen