Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
982068_0001.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Svar på spørgsmål 317 (Alm. del):I brev af 30. marts 2011 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 317:"Er ministeren enig i, at gymnasiet er blevet for akademisk, sådan somforskere giver udtryk for i artiklen "Forskere: Vi taber gymnasieelever pågulvet", der blev bragt i Politiken den 29. marts 2011?”Svar:Hvis Danmark skal kunne konkurrere på viden også i fremtiden, menerjeg det er afgørende, at gymnasiet fastholder en høj faglig standard medvægt på, at det er en studieforberedende uddannelse.Uanset dette skal undervisningen naturligvis passe til elevernes forudsæt-ninger, også når der arbejdes med mere abstrakte emner. Det er ikke minvurdering, at undervisningen i gymnasiet er blevet for akademisk, selvom nogle elever kan opleve det sådan, men det er mit indtryk, at der er etudtalt behov for at fremme en udvikling i tilrettelæggelsen af undervis-ningen, som gør den mere konkret i sit udgangspunkt. Undervisningsmi-nisteriet støtter således et omfattende udviklings- og forskningsarbejdemed fokus på de ”gymnasiefremmede elever”, ligesom ministeriet hariværksat og yder støtte til udviklingsarbejde med fokus på anvendelses-orienteret undervisning.Med venlig hilsen
08-04-2011
Troels Lund Poulsen