Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
AdministrationsafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 306 (Alm. del):I brev af 16. marts 2011 har udvalget efter ønske fra Marianne Jelved(RV) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 306:"Ministerens kommentarer udbedes til artiklen "Friskoler - det er kun forde ressourcestærke",Friskolebladet, 28/11-10, nr. 19, af tidligere lærer for psykisk udviklings-hæmmede, Helle Hansen.http://www.friskolebladet.dk/pdfer/2010/19b8-9.pdf"Svar:Skolerne nævnt i Friskolebladets artikel ”Friskoler - det er kun for deressourcestærke” har ifølge artiklen gode erfaringer med særlige klasserfor udviklingshæmmede. Det fremgår dog af artiklen, at skolerne harproblemer med at opretholde ordningen efter, at tilskuddene til special-undervisning er blevet sænket.Skolerne er ikke navngivet i artiklen, og jeg kan derfor ikke udtale migom de konkrete forhold på skolerne.Som anført i artiklen er puljen til specialundervisning på frie grundskolerunderlagt et stigende pres, som har medført, at støtteprocenten i de se-neste år er blevet nedsat. Omfanget og udgifter til specialundervisninghar været kraftigt stigende de seneste år både i folkeskolen og i de friegrundskoler.Regeringen har som målsætning, at færre elever skal i specialklasser, og atlangt størstedelen af eleverne skal inkluderes i den almindelige undervis-ning.I folkeskoleudspillet fra december 2010 har regeringen derfor fremlagten række initiativer, som skal medvirke til at sikre, at midlerne brugesbedre og målrettes en folkeskole, der kan rumme alle elever, og som kandokumentere udbyttet for den enkelte elev.
25-03-2011
2Regeringen og KL blev derudover i kommuneaftalen for 2011 blandtandet enige om,At afgrænse specialundervisning til kun at omfatte de elever, dermodtager mindst 12 undervisningstimers støtte om ugen.At kommunerne begrænser henvisningen til specialklasser ogspecialskoler.
Med udgangspunkt i kommuneaftalen for 2011 har regeringen i folke-skoleudspillet foreslået, at det aftales med KL, at 96 pct. af eleverne skalgå i den almindelige folkeskole i 2015, og at 97 pct. af eleverne i 2020skal gå i den almindelige folkeskole.Disse tiltag omfatter i udgangspunktet kun folkeskolen, men jeg vil op-fordre til, at de frie grundskoler lader sig inspirere af denne udvikling.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen