Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 302 (Alm. del):I brev af 15. marts 2011 har uddannelsesudvalget efter ønske fra RenéSkau Björnsson (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 302:”Ministeren bedes gøre rede for forståelsen for begrebet ”inklusion” ifolkeskolen med udgangspunkt i de politiske drøftelser m.v., der pågårfor at sikre en reduceret andel af eleverne i folkeskolen, der henvises tilspecialundervisning.”Svar:Begrebet inklusion refererer i de aktuelle forhandlinger i folkeskolensforligskreds til inklusionen af specialunderisningselever i den almindeligeundervisning.Konkrete betyder dette, at en række af de elever, der i dag går i special-klasser eller på specialskoler, eller som tidligere ville være blevet henvisttil disse foranstaltninger, skal inkluderes i den almene undervisning. Det-te betyder også, at den almene undervisning skal tilrettelægges, således atder tages højde for disse elevers særlige behov.Baggrunden for at iværksætte en sådan øget inklusion i folkeskolen erblandt andet, at rapporten ”Specialundervisning i folkeskolen – veje tilen bedre organisering og styring” fra juni 2010 viste, at ca. 14,3 pct. afalle elever i folkeskolen modtog specialundervisning i skoleåret2008/09. Af disse modtog ca. 5,6 pct. specialundervisning i specialklas-ser og specialskoler. Dette er markant højere, end de lande vi normaltsammenligner os med. Således segregeres kun ca. 2,5 pct. i Sverige ogca. 2,3 pct. i Finland.Den høje grad af segregering harmonerer heller ikke med den internati-onale målsætning i Salamanca-erklæringen (1994) om inklusion af spe-cialundervisningselever i den almindelige skole. Ligesom det ikke kan
22-03-2011
2dokumenteres, at eleverne får et højere fagligt udbytte af et segregeretundervisningstilbud.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen