Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketinget UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 299 (Alm. del):I brev af 11. marts 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Vigsø Bag-ge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 299:"Vil ministeren tage initiativer, der kan kvalificere lærerne bedre til atsætte skub i den sociale mobilitet i folkeskolen, så børn fra ufaglærtehjem rustes bedre til at rykke fagligt?"Svar:Regeringen har allerede taget sådanne initiativer.I regeringens folkeskoleudspil ”faglighed og frihed” fra december 2010har vi foreslået initiativer til at sikre bedre kvalificerede lærere og øgetprestige i læreruddannelsen, blandt andet ved at skærpe adgangskravet tillæreruddannelsen. Regeringen foreslår endvidere en mere målrettet ef-teruddannelse, herunder gennem uddannelse af særlige ressourcelærere. Iden forbindelse vil vi dels sikre, at der uddannes læsevejledere og mate-matikvejledere, der skal bidrage til at højne det faglige niveau, dels atefteruddannelse prioriteres kommunalt. Dette skal ske ved, at regeringensøger at aftale måltal for uddannelse af ressourcevejledere og for denøvrige efteruddannelsesaktivitet med KL.Herudover vil regeringen sikre, at lærere og ledere på skoler med mangetosprogede elever opkvalificeres, og at fokus på læsning for tosprogedeelever øges i læreruddannelsen.Samtidig vil regeringen styrke forskningen i, hvad der virker. En øgetsatsning på praksisorienteret uddannelsesforskning skal have fokus på,hvordan folkeskolens undervisning kan give størst muligt udbytte for alleelever.Med venlig hilsen
12-04-2011
Troels Lund Poulsen