Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 298 (Alm. del):I brev af 11. marts 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Vigsø Bag-ge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 298:"Vil ministeren tage initiativer, der kan modvirke den manglende socialemobilitet i det danske uddannelsessystem?"Svar:Ja, jeg agter at tage en række initiativer, der kan styrke den sociale mobili-tet.Regeringen vil give folkeskolen et fagligt løft til gavn for alle. Folkesko-len skal have et kundskabsløft. Det vil sige, at elever i folkeskolen skalkunne det samme i 8. klasse i 2020, som de kan i 9. klasse i dag.Regeringen er med sit folkeskoleudspil ”Faglighed og frihed” fra decem-ber 2010 og udspillet ”Ghettoen tilbage til samfundet” fra oktober 2010kommet med en række konkrete bud på, hvordan vi sikrer børn og ungede bedst mulige vilkår i uddannelsessystemet, uanset deres sociale bag-grund.Det er vigtigt, at alle børn får en god start i folkeskolen og at ingen tabesunder vejs. Læsning er en forudsætning for tilegnelses af viden i alle fag.Med regeringens læseløfte vil vi sætte tidligt ind med en målrettet indsatsi forhold til læseproblemer, med henblik på at alle børn kan læse sikkertinden udgangen af 2. klasse.Herudover skal forslaget om seks-timers sammenhængende skoledag iindskolingen være med til at sikre, at børn fra skolefremmede hjem ihøjere grad får mulighed for at få lektiehjælp og voksenstøtte. Forslagetom familieklasser og udarbejdelsen af en forældresamarbejdsstrategi skalbidrage til at forbedre skolens samarbejde med socialt marginaliserede
12-04-2011
2forældre. Forslaget om at styrke integrationsindsatsen i skolen indebærerblandt andet en opkvalificering af lærere og ledere på skoler med mangetosprogede og en skærpelse af fokus i forhold til skoler med mange to-sprogede elever eller mange elever med sprogstøttebehov, ved at dettesærlige fokusområde skal indgå i folkeskolernes kvalitetsudviklingsrap-porter.Disse tiltag underbygges af ghettoudspillet, hvor der indgår en rækkeinitiativer, som sigter på at forbedre kommunernes muligheder for inte-gration. Det drejer sig om at kommunerne får mulighed for at opretteskoledistrikter, som ikke er geografisk sammenhængende, mulighed forat oprette heldagsskoler i tilknytning til udsatte boligområder og mulig-hed for at etablere et antal integrationspladser til tosprogede elever.Det er samtidig vigtigt, at vi fastholder elevernes motivation for at læregennem hele skoleforløbet og giver dem et godt afsæt for valg af videreuddannelse. Det vil regeringen understøtte, blandt andet ved at givekommunerne mulighed for at oprette særlige emnebaserede udskolings-linjer i 7.-9. klasse.Jeg mener dermed, at regeringen har taget initiativer til en række goderedskaber til at styrke den sociale mobilitet.Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen