Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 296 (Alm. del):I brev af 11. marts 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille Vigsø Bag-ge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 296:"Bekymrer det ministeren, at den 15-årige Peter fra det ufaglærte hjemfår meget lavere karakterer end Søren fra akademikerhjemmet? Der hen-vises til artikel i Politiken den 9. marts 2011 ’Vi har tabt kampen modden sociale arv’."Svar:Ja, det bekymrer mig, at den danske folkeskole ikke formår at give alleelever et højt fagligt niveau.Tallene fra den seneste offentliggørelse af grundskolekaraktererne forskoleåret 2009/2010 taler deres tydelige sprog, når der er ca. tre karak-terpoints forskel på karaktergennemsnittet for de bundne afgangsprøvermellem eleven med akademikerforældre og eleven med ufaglærte foræl-dre. Det fremgår af resultaterne af PISA 2009, at den sociale baggrundforklarer 15 pct. af variationen i elevernes læseresultater. I Norge, Fin-land og Island er denne procentandel under 9 pct. Dette er altså et om-råde, som vi har brug for at se på.Derfor har regeringen også i sit folkeskoleudspil ”Faglighed og frihed”fra december 2010 forslået en række forslag, som netop skal imødegåden negative sociale arv. Hertil kommer, de forslag til en styrket integra-tionsindsats, som er beskrevet i regeringens ghettoudspil ”Ghettoen til-bage til samfundet” fra oktober 2010. Jeg henviser til svar på spørgsmål298 for en nærmere gennemgang af disse initiativer.Med venlig hilsen
12-04-2011
Troels Lund Poulsen