Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
987872_0001.png
987872_0002.png
987872_0003.png
987872_0004.png
987872_0005.png
987872_0006.png
987872_0007.png
987872_0008.png
987872_0009.png
987872_0010.png
987872_0011.png
987872_0012.png
987872_0013.png
987872_0014.png
987872_0015.png
Vejledning om kommuners og uddannelsesinstitutioners samar-bejde om iværksættelse af specialpædagogisk støtte i ungdoms-uddannelserneKapitel 1IndledningFormålet med denne vejledning er at kvalificere ungdomsuddannelsernes modtagelse af unge med funkti-onsnedsættelse eller andre særlige behov, herunder at sikre den nødvendige støtte og rådgivning. Nærvæ-rende vejledning omhandler elever i folkeskolen, elever i frie grundskoler samt på efterskoler, hushold-ningsskoler og håndarbejdsskoler. Uddannelsesplanen1, der udarbejdes af eleven i samarbejde med foræl-dremyndighedens indehaver samt Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), er ansøgningsskemaet tilungdomsuddannelserne.Både Ungdommens Uddannelsesvejledning, de skoler der selv bistår eleven med udarbejdelsen af uddan-nelsesplanen, ungdomsuddannelsesinstitutionerne og Uddannelsesstyrelsen i Undervisningsministeri-et(herefter: Uddannelsesstyrelsen) har ansvar og opgaver i forbindelse med at afklare, rådgive og støtte iovergangen fra grundskole og 10. klasse til ungdomsuddannelse, således at den unge får optimale mulighe-der for at deltage i undervisningen. Der skal derfor i uddannelsesplanen gives information til ungdomsud-dannelsesinstitutionen om, hvad eleven tidligere har fået af rådgivning, specialundervisning, støtte, vejled-ning og hjælpemidler på en måde, der er brugbar og fyldestgørende for ungdomsuddannelsesinstitutionen.Dansk handicappolitik bygger på inklusion og ligestilling. Danmarks internationale forpligtelser2og dennationale lovgivning på området slår fast, at unge med særlige behov har samme ret til og skal have sammemulighed for at gå på en ungdomsuddannelse som andre. Gennem iværksættelsen af arbejdet med den en-kelte unges uddannelsesplan påhviler der Ungdommens Uddannelsesvejledning eller den afgivende skole etsærligt ansvar for at igangsætte den proces, der sikrer en god overgang fra grundskolen og 10. klasse tilungdomsuddannelse.Lovgivningen på området slår fast, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne har et ansvar for og en pligt til atsørge for, at elever med særlige behov får støtte til at gennemføre ungdomsuddannelsen. I vejledningenskapitel 10 findes en oversigt over gældende regler på området.Nærværende vejledning giver et overblik over, hvordan et forløb kan se ud, når en ung med særlige behovafslutter grundskolen eller 10. klasse og skal videre på en ungdomsuddannelse. Involvering af skolen, afUngdommens Uddannelsesvejledning, af ungdomsuddannelsesinstitutionen og ikke mindst af den ungeselv og dennes familie er beskrevet, ligesom rolle- og opgavefordelingen fremgår. Vejledningen indledesmed en tidslinje, der i oversigtsform angiver, hvornår og af hvem forskellige initiativer skal tages, således atUddannelsesplanen skal bl.a. indeholde en beskrivelse af elevens mål for uddannelse og erhverv efter grundskolen eller 10.klasse, uddannelsesparathedsvurdering, samt ansøgning om evt. optagelse på en ungdomsuddannelse.2Børnekonventionen og Handicapkonventionen samt FN’s Standardregler om ligebehandling af handicappede.1
1
den enkelte unge har hjælpemidler og støtte på plads, når uddannelsen påbegyndes. Efterfølgende uddybesde involverede institutioners forpligtelser.
Kapitel 2Skematisk oversigt over indsatsområder ved påbegyndelse af en ungdomsuddannel-seNedenstående tidslinje skitserer et typisk forløb for iværksættelse af specialpædagogisk bistand til elever iungdomsuddannelserne. Andre begyndelsestidspunkter giver naturligvis andre terminer på nedenståendetidslinje. For nærmere information om særlige indsatsområder henvises til de efterfølgende afsnit. Det skalunderstreges, at mange ungdomsuddannelser kan påbegyndes på andre tidspunkter end i august, ligesomder kan være indskudt forskellige overgangsforløb, f.eks. 10. klasse og produktionsskoler, mellem afslut-ningen af 9. klasse og begyndelsen af ungdomsuddannelsen. Endelig vælger en del unge først at påbegyndeen ungdomsuddannelse efter en kortere periode på arbejdsmarkedet.Andre begyndelsestidspunkter givernaturligvis andre terminer på nedenstående tidslinje.I gang medungdomsud-dannelsen
Efteråret:9. klasse
Primo marts:9. klasse
April-juni:9. klasse
August: Denunge påbegyn-der ungdoms-uddannelsen

Efteråret: 9. klasse

Indsatsområde

Udarbejdelse af uddannelsesplan, hvori elevenbl.a. præsenterer sig selv, samt oplyser om sinefaglige, sociale og uformelle kompetencer og ar-bejdsvaner

Primo marts: 9. klasse

Indsatsområde

Uddannelsesplanen færdiggøres og sendes tilungdomsuddannelsesinstitutionen. I uddannelses-planen beskrives forhold, som måtte give anled-ning til særlig opmærksomhed ved elevens påbe-

Initiativtager

UU eller de frie skoler, der selv bistår med udar-bejdelse af uddannelsesplanen.

Initiativtager

UU eller de frie skoler, der selv bistår med udar-bejdelse af uddannelsesplanen.
2
gyndelse af ungdomsuddannelse, herunder behovfor særlige støtteforanstaltninger på den søgteungdomsuddannelse. Nødvendig dokumentationfor elevens vanskeligheder rekvireres og vedlæg-ges eller eftersendes.Bemærk at ungdomsuddannelsesinstitutionen kanmodtage ansøgninger helt frem til slutningen afapril.3

April – juni: 9. klasse

Indsatsområde

På ungdomsuddannelsesinstitutionen vurderesdet, om eleven skal tilbydes specialundervisningeller anden specialpædagogisk bistand.Særlige forhold om tilgængelighed til lokaler, in-tranet og studiematerialer stillet til rådighed afinstitutionen afklares.Rådgivning af personale på ungdomsuddannelses-steder (SPS-ansvarlige) om støttemuligheder iSPS-regi, når uddannelsessteder afholder mødermed eleven og andre involverede parter.Fra medio maj kan skolerne ansøge Uddannelses-styrelsen om tilskud (SPS) til specialpædagogiskbistand for kommende skoleår (efterår). Kravenetil ansøgningen kan ses på extra-net til uddannel-sesstedernehttp://spsu-net.spsu.dk4Elever med læse-/stavevanskeligheder, sommangler dokumentation herfor, screenes med denelektroniske screening, som uddannelsesstedernehar adgang til via ekstranet til SPShttp://spsu-net.spsu.dk.

Initiativtager

Ungdomsuddannelsesinstitutionens leder har an-svaret for, at eleven får tildelt relevant støtte
Ungdomsuddannelsesinstitutionen, der retterhenvendelse til UddannelsesstyrelsenPersonale på ungdomsuddannelsesinstitutionen,som har fået delegeret ansvaret om at søge tilskudtil specialpædagogisk bistand.UddannelsesstyrelsenUngdomsuddannelsesinstitutionen

August: Ved påbegyndelsen af ungdomsuddannelsen

Indsatsområde

Den specialpædagogiske bistand iværksættes.3

Initiativtager

Ungdomsuddannelsesinstitutionen
Der henvises til publikationen ”Fra 9. og 10. klasse til ungdomsuddannelse – hvordan?”, der findes på internetadressen:www.e-pages.dk/uvm/31/Brugernavn og kode til extra-nettet kan fås ved henvendelse til Uddannelsesstyrelsen. Elever, forældre, handicaporganisationerm.v. henvises til www.spsu.dk
4
3
Er der søgt tilskud hos Uddannelsesstyrelsen,giver uddannelsesstedet eleven meddelelse omafgørelsen snarest og senest en uge efter modta-gelsen af denne. Er eleven under 18 år, giver ud-dannelsesstedet desuden forældre/værge beskedom afgørelsen.Uddannelsesstedet skal sikre sig, at det er muligtfor eleven at tilegne sig afgørelsens indhold. Ud-dannelsesstedet skal samtidig oplyse eleven omklageadgang.

På ungdomsuddannelserne

Indsatsområde

Støttebehovet vurderes løbende og ændringeriværksættes ved behov
Ungdomsuddannelsesinstitutionen

Initiativtager

Ungdomsuddannelsesinstitutionen
Kapitel 3Opgaver for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) eller de frie skoler, der selvbistår eleven med udarbejdelse af uddannelsesplanenVejledningsloven præciserer, jf. § 1, stk. 2, at vejledningen om valg af uddannelse og erhverv i særlig gradskal målrettes unge, som uden en særlig vejledningsindsats har eller vil få vanskeligheder ved at vælge, på-begynde eller gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv.Af bekendtgørelse nr. 873 af 7. juli 2010 om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv fremgårdet af § 4, stk. 3, at en særlig vejledningsindsats iværksættes på baggrund af en vurdering af den unges for-hold og forudsætninger, herunder psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, utilstrækkelige skolekund-skaber, uregelmæssigt fremmøde, misbrug, isolation eller anden adfærd, der udspringer af faglige, personli-ge og/eller sociale forhold.I forbindelse med udarbejdelse af uddannelsesplanen skal UU eller den afgivende skole vurdere elevensuddannelsesparathed til henholdsvis det gymnasiale område og erhvervsuddannelserne, jf. § 4, stk. 3, i be-kendtgørelse nr. 874 af 7. juli 2010 om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurerved af valg af ungdomsuddannelse.Ved vurderingen af elevens uddannelsesparathed skal vejlederen/skolen lægge til grund, at eleven vil få dennødvendige støtte til at gennemføre uddannelsen. En elev, der har et handicap eller andre vanskeligheder,der kan sidestilles hermed, og som har behov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistandfor at kunne påbegynde og gennemføre en ungdomsuddannelse, erklæres for uddannelsesparat. Det er4
kommunens pligt at tilbyde eleven den nødvendige personlige støttei overgangen til ungdomsuddannelsen.Når eleven er i en ungdomsuddannelse, er det ungdomsuddannelsesinstitutionen, som har pligten til attilbyde den nødvendige personlige støtte.Det er dog i alle tilfælde vigtigt, at eleven og vejlederen/skolen videregiver eventuelle overvejelser om be-hovet for støtte i ungdomsuddannelsen, således at den modtagende institution kan vurdere eventuelle støt-temuligheder. Bemærkningerne afgives i feltet ”Støtteforanstaltninger” i uddannelsesplanen på optagel-se.dk.Der er endvidere mulighed for at eleven kan få overflyttet allerede bevilget SPS-udstyr. Den nye uddannel-sesinstitution laver en SPS-ansøgning i SPS2005, hvor der ansøges om en "overflytningsbevilling" på ele-vens udstyr. Det oplyses i ansøgningen, at eleven har SPS-udstyr med sig fra en anden uddannelsesinstitu-tion og således skal have udstyret overflyttet til den modtagende institution. Det er nødvendigt, for at Ud-dannelsesstyrelsen kan følge det bevilligede SPS-udstyr fra institution til institution.Det er den afgivende institutions opgave at få afmeldt eleven/den studerende i SPS2005, mens den nyeinstitution efterfølgende skal søge om en "overflytningsbevilling”.Oplysningen om at ansøgeren har SPS-udstyr med sig til ungdomsuddannelsen, oplyses i feltet ”Støttefor-anstaltninger” i uddannelsesplanen.Den færdige uddannelsesplan påføres forældremyndighedens indehavers og enten skolens eller Ungdom-mens Uddannelsesvejlednings bemærkninger og underskrifter og indgår i ungdomsuddannelsesinstitutio-nens planlægning af den kommende elevs undervisning.
Kapitel 4Ungdomsuddannelsesinstitutionernes opgaver

Erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser

Elever på erhvervsuddannelserne(herunder landbrugsuddannelsen, social- og sundhedshjælper, social- ogsundhedsassistent og den pædagogiske assistentuddannelse) og de gymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx oghtx), som har et handicap eller vanskeligheder, som kan sidestilles hermed, skal ved behov have tilbud omspecialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand fra skolerne. Det er således ikke muligt at afviseelever fra at påbegynde på en ungdomsuddannelse med begrundelse i elevens handicap og støttebehov.Den specialpædagogiske støtte bør iværksættes så tidligt som muligt, således at den er til rådighed, når ele-ven påbegynder uddannelsen. Dette kræver, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne har etableret en samar-bejdsstruktur med afgivende institutioner, eksempelvis folkeskoler, UU-centre ogkommunernes socialemyndigheder.
5
Eleven har krav på løbende at få sit behov for støtte afdækket, og at relevante tiltag løbende iværksættessamt ændres ved behov gennem hele uddannelsesforløbet. Tilsvarende bør elever, som er klar over deresstøttebehov, i samtaler med uddannelsesvejledere, og når de får tilsagn om optagelse på en ungdomsud-dannelse, sikre sig, at deres særlige behov er kendt af uddannelsesinstitutionen. Det er ikke et krav, at mod-tageren af den specialpædagogiske bistand har en diagnose. Såfremt uddannelsesinstitutionen ønsker atsøge om tilskud til specialpædagogisk bistand, er det nødvendigt, at der er dokumentation for funktions-nedsættelsen.For både erhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser gælder, at eleverne under hele uddannelsesforlø-bet løbende bør vejledes af institutionens SPS-vejleder eller anden medarbejder om de udfordringer, somhandicappet vil kunne medføre i forhold til uddannelsens mål og elevens senere beskæftigelsesmuligheder.Studievalg samarbejder med ungdomsuddannelsesinstitutionen om vejledning af elever. Vejledningen børderudover indeholde en vurdering af eventuelle ændringer i støttebehovet, da den enkelte elevs udviklingog uddannelsens progression kan medføre, at støtteformer må ændres løbende.Ungdomsuddannelsesinstitutionens specifikke procedurer i forbindelse med vejledning og iværksættelse afstøtteforanstaltninger skal være tilgængelige på institutionens hjemmeside.Af § 3 i bekendtgørelse nr. 1030 af 15. december 1993 om specialpædagogisk støtte under erhvervsuddan-nelser m.v. fremgår det, at specialpædagogisk bistandpå erhvervsuddannelserne er en individuelt tilrettelagtydelse, der tillægges den almindelige undervisning på skole eller i praktik og normalt ydes som:særligt tilrettelagt undervisningsforløbindividuel instruktionudlevering af særligt udformede undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler til brug for ud-dannelsenpersonlig assistancesærlige vilkår og arbejdsformer under prøver og eksaminerPå erhvervsuddannelser afdækkes elevens behov for specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand gennem en pædagogisk vurdering af behovet for støtte i skoleundervisningen og i praktik. Behovs-identificeringen danner grundlag for, at lærere og vejledere i samarbejde med eleven - og praktikvirksom-heden, såfremt støtten vedrører praktikdelen - beslutter, om der skal ydes støtte samt hvilken form, støttenskal have. Da alle elever skal kompetencevurderes inden to uger fra påbegyndelse af et grundforløb, er dergode muligheder for at identificere uopdagede behov tidligt.Som udgangspunkt er det således i praksis læreren eller vejlederen på uddannelsesstedet, der i samarbejdemed eleven tilrettelægger støtten på en måde, så vedkommende kan deltage fuldt ud i den almindelige un-dervisning, i prøver og eksaminer.På de gymnasiale uddannelser tilbyder uddannelsesinstitutionen specialundervisning eller specialpædagogiskbistand, jf.§ 40 i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), § 36 i lov om uddannel-sen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), § 29 i lov om erhvervsuddannelser og § 40 i lov om uddan-nelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), på baggrund af dokumentationfor handicappet i form af sagkyndige udtalelser, om eleven skal tilbydes specialundervisning eller special-pædagogisk bistand. Tilbuddet iværksættes efter drøftelse med eleven og elevens lærere eller lærerteam.6
Hvis eleven er under 18 år, skal forældremyndighedens indehaver inddrages i beslutningen om iværksættel-se af støtten.På de private gymnasier tilbydes undervisning i henhold til lov om uddannelsen til studentereksamen (stx)(gymnasieloven) eller lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lov om privategymnasier og kurser til højere forberedelseseksamen. Private gymnasier og hf-kurser m.v. hører i øvrigtlovgivningsmæssigt sammen med de andre frie skoler. De private gymnasier og hf-kurser har ikke nogetformelt selvstændigt ansvar for at støtte elever med svære handicap. Staten yder tilskud til skoler og kursertil dækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring af elever og kur-sister med svære handicap, som er godkendt af Undervisningsministeriet. Administrationen af specialpæda-gogisk støtte er så vidt muligt søgt ensartet i forhold til støtteformerne i SPS-bekendtgørelsen, da uddan-nelseslovgivningen er den samme, og da det letter elevernes/kursisternes eventuelle skift mellem to uddan-nelsesinstitutioner, hvoraf den ene er privat.
Kapitel 5ØkonomiSpecialundervisning og anden specialpædagogisk bistand finansieres som udgangspunkt gennem statsligetaxametertilskud til ungdomsuddannelserne, og ungdomsuddannelsesinstitutionen er derfor den instans,som afholder de direkte udgifter. Institutionen kan dog søge Uddannelsesstyrelsen om et særligt økono-misk tilskud til bestemte former for specialpædagogisk bistand i henhold til reglerne i bekendtgørelse nr.873 af 1. september 2008 om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddannelser m.v.Ansøgningen skal blandt andet indeholde dokumentation for handicap eller tilsvarende svære vanskelighe-der.Uddannelsesstyrelsen yder ikke særlige tilskud til specialundervisning eller andre pædagogiske initiativer,der iværksættes med henblik på at afhjælpe utilstrækkelige generelle forudsætninger, ligesom der ikke ydessærlige tilskud til befordring til og fra uddannelsesstedet, til sygeundervisningeller til bygningsmæssige æn-dringer, som nødvendiggøres af elevens behov for tilgængelighed.Ungdomsuddannelsesinstitutionerne har - uanset om Uddannelsesstyrelsen yder tilskud - pligt til at tilbydede elever, som har behov for det, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Der henvises iøvrigt til afsnittetrelevante regleri kapitel 10.
Kapitel 6KlagemulighederKlagegangen i forbindelse med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand afhænger af hvil-ken instans, der klages over. Det er muligt at klage over både skolens afgørelser og over Uddannelsesstyrel-sens afgørelser om det særlige tilskud.Eleven kan klage over den pågældende ungdomsuddannelsesinstitutions vurdering af, om eleven har behovfor specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, og den støtte skolen faktisk iværksætter.7

Klage over afgørelser på erhvervsuddannelserne

Undervisningsministeriet behandler klager, som vedrører erhvervsuddannelserne. Klagen skal afleveres tiluddannelsesinstitutionens leder senest fire uger efter, at skolens afgørelse er meddelt eleven. Hvis uddan-nelsesinstitutionens leder ikke tager klagen til efterretning, skal eleven have mulighed for at kommentereuddannelsesinstitutionens udtalelse. Fastholder eleven klagen, skal uddannelsesinstitutionens leder videre-sende klagen ledsaget af uddannelsesinstitutionens udtalelse og elevens bemærkninger til:Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, Vester Voldgade 123, 1552 København V.

Klage over afgørelser på de gymnasiale uddannelser

Elever på gymnasiale uddannelser kan ligeledes klage til Undervisningsministeriet, hvis uddannelsesinstitu-tionens leder afslår at tilbyde eleven specialundervisning eller specialpædagogisk bistand. Undervisningsmi-nisteriet behandler klagen, som skal afleveres til uddannelsesinstitutionens leder inden to uger efter, at lede-ren har meddelt eleven sin afgørelse. Uddannelsesinstitutionens leder skal udarbejde en udtalelse, som lede-ren skal give eleven mulighed for at kommentere inden for en uge. Eleven afleverer sine eventuelle kom-mentarer til lederen, der videresender sagen til:Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen, Frederiksholms Kanal 26, 1220 København K.

Klage over afgørelser om tilskud til specialpædagogisk bistand

Hvis Uddannelsesstyrelsen giver ovennævnte uddannelsesinstitutioner afslag på en ansøgning om tilskud tilspecialpædagogisk bistand, kan den berørte elev klage over afgørelsen til Ankenævnet for Uddannelsesstøt-ten, som behandler klagen. Hvis Uddannelsesstyrelsen giver et privat gymnasium afslag på tilskud til eks-traudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring af elever med svære handicap kanafgørelsen ligeledes påklages til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten. Klagen skal i alle tilfælde indgivesinden fire uger efter, at eleven har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen stiles til ankenævnet og sendes tilUndervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 26, 1220 København KUddannelsesinstitutionen giver eleven meddelelse om afgørelsen snarest og senest en uge efter modtagel-sen af denne. Er eleven under 18 år, giver uddannelsesstedet desuden forældre/værge besked om afgørel-sen.Uddannelsesinstitutionen skal sikre sig, at det er muligt for eleven at tilegne sig afgørelsens indhold. Ud-dannelsesinstitutionen skal samtidig oplyse eleven om klageadgang. Skolelederen har således ansvaret for, ateleven og evt. indehavere af forældremyndighed informeres om de aktuelle klagemuligheder.
8
Kapitel 7

EGU og USB

Erhvervsgrunduddannelsen (egu)

Egu er en kompetencegivende individuel uddannelse, hvor praktikophold kombineres med relevante sko-leophold hentet fra en række eksisterende uddannelser, eksempelvis erhvervsuddannelser, højskoler, pro-duktionsskoler og arbejdsmarkedsuddannelser.Elever i et egu forløb har krav på specialpædagogisk støtte efter de regler, der gælder for de uddannelsesak-tiviteter, som de enkelte uddannelseselementer er hentet fra, og der kan ved behov suppleres med ekstrastøtte. I tråd hermed gælder de klagemuligheder, som omfatter de enkelte uddannelsesaktiviteter. Da egu eren kommunal forpligtigelse, finansierer kommunen den specialpædagogiske støtte i de tilfælde, hvor ikkeandet følger af anden lovgivning.Da egu er karakteriseret ved at være en vejledningsintensiv uddannelse, har egu-vejlederen et stort ansvarfor, at der iværksættes relevante støtteforanstaltninger, herunder for at videregive oplysninger til relevanteinstanser.

Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (usb)

For ungdomsuddannelse for unge med særlige behov gælder, at hvor der er tale om elementer af ordinærundervisning, finansieres denne efter bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for den pågældende ak-tivitet.
Kapitel 8Tilskud til specialpædagogisk bistandUngdomsuddannelsesinstitutioner kan som nævnt søge om særlige tilskud til institutionernes udgifter tilelever og kursister, der skal have tilbud om specialpædagogisk bistand på grund af handicap eller tilsvaren-de svære vanskeligheder.Tilskuddet, som i daglig tale kaldes SPS (specialpædagogisk støtte), kan ydes, hvis bistanden er fagligt vel-begrundet og nødvendig for at kompensere handicappet eller tilsvarende svære vanskeligheder i forbindelsemed at gennemføre uddannelsen. Handicappet skal derudover kunne kompenseres, bistanden skal væremulig at anskaffe, og den elev, som støtten vedrører, skal være uddannelsesaktiv og optaget på en uddan-nelse, der er omfattet af enten lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), lov omuddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), lov om erhvervsuddannelser eller lov om uddan-nelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). Der kan også ansøges om tilskudtil specialpædagogisk bistand til egu til den del af et forløb, der er en del af en erhvervsuddannelse eller enanden ungdomsuddannelse, der er omfattet af bekendtgørelse nr. 873 af 1. september 2008. Der ydes til-
9
skud til hele fag, hele forløb eller hele temaer, fra de uddannelser, der er tilskudsberettigede. Den enkelteelevs uddannelsesplan anvendes for at kunne afgøre, om forløbet er tilskudsberettiget.Tilskuddet til ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan ydes til en eller flere af følgende former for støtte:oHjælpemidler og instruktion i brug heraf.oPersonlig assistance og sekretærhjælpoTegnsprogstolkning og skrivetolkningoSærligt udformede undervisningsmaterialeroStøttetimer med henblik på kompensation af handicap eller tilsvarende svære vanskeligheder.Det er uddannelsesstedet, der er ansvarlig for at ansøge om tilskuddet. Ansøgningen om tilskud skal inde-holde:Oplysninger om elevens navn og cpr. nr.Kopi af skriftlig tilkendegivelse fra eleven eller kursisten om behovet for bistand.Vedlagt dokumentation for handicappet eller tilsvarende svære vanskelighederEn indstilling fra uddannelsesstedet, som redegør for det ’gab’, der er mellem de krav, eleven stillesover for i sin uddannelse, og de vanskeligheder, som funktionsnedsættelsen giver (det oplevedehandicap).Vedlagte baggrundsoplysninger om eventuel tidligere specialundervisning m.v. Tidligere erfaringermed støtteformer og de undervisningssituationer, som støtteformerne har været anvendt i, skal så-ledes beskrives.Uddannelsesinstitutionen er den instans, som er ansvarlig for at udarbejde indstillingen i samråd med ele-ven og eventuelt forældre. Den pågældende institution er også ansvarlig for, at ansøgningen både redegørfor elevens behov for specialpædagogisk bistand og for formålet med den bistand, der søges tilskud til.Såfremt eleven er under 18 år, skal indehavere af forældremyndigheden ved underskrift tilkendegive deressamtykke til bistanden.For at ansøgninger om særlige tilskud kan behandles hurtigt, er det vigtigt, at ovennævnte forhold opfyldes,herunder at ansøgningen vedlægges den nødvendige dokumentation. Da Uddannelsesstyrelsen jævnligtmodtager ansøgninger uden dokumentation for elevers læse- og skrivevanskeligheder, har Uddannelsessty-relsen - med udgangspunkt i Undervisningsministeriets screening til voksenspecialundervisning - udvikleten screening af ordblindhed målrettet uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser. Screeningen giver mu-lighed for hurtigt at få relevant dokumentation, da den kan gennemføres elektronisk på ca. en ½ time påuddannelsesstedet. Screeningsmaterialet og vejledning i anvendelse heraf findes på SPSU-net.

Vedr. private gymnasier og hf m.v.

Se kapitel 4 for nærmere vejledning

Rådgivning om støtteformer og ansøgningsprocedurer om økonomisk tilskud

Skolerne har mulighed for at få rådgivning af Uddannelsesstyrelsen om en række hjælpemidler, støtte- ogtilskudsmuligheder.
10
Uddannelsesstyrelsen modtager således en del henvendelser fra skolerne, når de afholder samtaler medkommende elever, elevens forældre og eventuelle handicapkonsulenter. Uddannelsesstyrelsen rådgiver idenne fase om relevante støtteformer i SPS-regi. Rådgivningen kan ske såvel telefonisk som via SPSU-net,som er et extra-net til de SPS-ansvarlige på skolerne. Desuden kan en konsulent fra Uddannelsesstyrelsen isærlige tilfælde deltage i møderne og herigennem rådgive om forhold relateret til elevens konkrete studie-hverdag samt ansvarsfordelingen mellem elev og skole i ansøgningsproceduren.Derudover tilbyder Uddannelsesstyrelsen løbende rådgivning og kurser til de SPS-ansvarlige på skolerne.Kurserne omhandler eksempelvis procedurer for ansøgning om tilskud, støtteformer samt mere pædago-gisk tilrettelagte kurser om eksempelvis it-hjælpemidler.
Kapitel 9TilgængelighedFor at elever kan benytte it-hjælpemidler på en optimal måde, bør ungdomsuddannelsesinstitutionen sikresig, at dens hjemmeside og de intranetsystemer, som anvendes på institutionen til deling af filer, afleveringaf opgaver m.v., er tilgængelige for elever, som eksempelvis anvender kompenserende software somskærmlæsere.Nærmere information om åbne standarder for offentlige hjemmesider og tilgængelighed kan bl.a. fås på IT-og Telestyrelsens hjemmeside:http://www.itst.dk/regeringens-it-og-telepolitik/abne-standarderhttp://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/tilgengelighed?searchterm=kommunikation%20og%20tilg%C3%A6ngelighedHertil kommer, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne også skal være tilgængelige i fysisk forstand. Nær-mere information herom på:http://tilgaengelighed.emu.dk/
Kapitel 10Relevante regler

Ungdommens Uddannelsesvejledning

Bekendtgørelse af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, beskæfti-gelse m.v. (nr. 671 af 21. juni 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132544
11
oPræciserer i §1, stk. 2 at vejledningen i særlig grad målrettes unge, som uden en særlig vejlednings-indsats har eller vil få vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse ellervælge et erhverv.Bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv (nr. 873 af 7. juli 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132815oUddyber i § 4, stk. 2 og 3 kravet om en differentieret vejledningsindsats,Bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ung-domsuddannelse (BEK nr. 874 af 7. juli 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132818oFastslår i §1 at ved udgangen af grundskolen og 10. klasse skal eleven have en plan for den videreuddannelse.Uddannelsesplan, som anvendes ved overgangen fra 9. eller 10. klasse til ungdomsuddannelse:http://www.optagelse.dkoHer påføres den unges evt. behov for specialpædagogisk støtte på den kommende ungdomsuddan-nelse, således at ungdomsuddannelsesinstitutionen kan være velforberedt til at modtage den unge.

Erhvervsuddannelser

Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser (nr. 171 af 2. marts 2011):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135656o§ 29 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til elever,der har behov for det.o§29 danner rammen for ungdomsuddannelsesinstitutionens pligt til at yde specialundervisning oganden specialpædagogisk bistandBekendtgørelse om specialpædagogisk støtte under erhvervsuddannelser m.v.( nr. 1030 af 15. december1993):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=73873
12
oBekendtgørelsen udspecificerer reglen i lov om erhvervsuddannelser, dvs. præciserer skolens pligtog elevens krav på specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og indeholder klagereg-ler

Erhvervsgrunduddannelse (egu)

Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelser m.v.(nr. 987 af 16. august 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132877o§ 9 a og § 13, stk. 2 regulerer elevens krav på specialundervisning og anden specialpædagogisk bi-stand i erhvervsgrunduddannelsen

Grunduddannelse for voksne (GVU)

Bekendtgørelsen om grunduddannelse for voksne (GVU) (nr. 1405 af 22. december 2000):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=23568o§ 11 stk. 2 regulerer GVU-elevens adgang til specialpædagogisk støtte, hvilket følger reglerne omden uddannelse, der indgår som element i forløbet.

Stx

Lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 860 af 5. juli2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132542o§ 40 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elever medbehov herfor.
Bekendtgørelse nr. 692 af 23. juni 2010 om uddannelsen til studentereksamen (stx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132647o§ 143 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Vejledning til stx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/081119_vejledning_stx_bekendtgoerelse.ashx

Hf

13
Lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 862 af 5. juli2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132553o§ 36 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elever medbehov herfor.Bekendtgørelse nr. 735 af 22. juni 2010 om uddannelsen til toårigt hf (hf-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132649o§ 69 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Bekendtgørelse nr. 736 af 22. juni 2010 om hf-uddannelsen tilrettelagt som enkeltfagsundervisning forvoksne (hf-enkeltfagsbekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132652o§ 59 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Vejledning til hf-bekendtgørel-sen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF06/vejledninger%20til%20bekedt/060712_vejledning_hf2_bekendtgoerelse.ashxVejledning til hf-enkeltfagsbekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF04/041215_vejledning_hfe_bekendtgoerelse.ashx

Hhx og htx

Lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf. lovbekendtgø-relse nr. 861 af 5.juli 2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132652o§ 40 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elever medbehov herfor.Bekendtgørelse nr. 691 af 23. juni 2010 om uddannelsen til højere handelseksamen (hhx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132607
14
o§ 117 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Bekendtgørelse nr. 740 af 23. juni 2010 om uddannelsen til højere teknisk eksamen (htx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132640o§ 111 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Vejledning til hhx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/080630_vejledning_hhx_bekendtgorelse.ashxVejledning til htx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/080630_vejledning_htx_bekendtgoerelse.ashx

Tilskud til specialpædagogisk bistand administreret af Uddannelsesstyrelsen

Bekendtgørelse nr. 873 af 1. september 2008 om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ung-domsuddannelser m.v.:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121145

Gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne

Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (nr. 880 af 19. september2005):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=24912§ 1 regulerer, at oplysninger om skolerne skal være offentligt tilgængelige på internettet, så borgerehurtigt og enkelt kan vurdere kvaliteten af skolernes undervisning§ 2 præciserer, hvilke oplysninger om skolens procedurer, der er omfattet af loven. Oplysninger omtilgængelighed er omfattet af § 2, stk.1, nr. 6.
15