Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
UDKAST til Vejledning om kommuners og uddannelsesinstitu-tioners samarbejde om iværksættelse af specialpædagogiskstøtte i ungdomsuddannelserne (februar 2011)Kapitel 1IndledningFormålet med denne vejledning er at kvalificere ungdomsuddannelsernes modtagelse af unge medfunktionsnedsættelse eller andre særlige behov, herunder at sikre den nødvendige støtte og rådgivning.Nærværende vejledning omhandler elever i folkeskolen, elever i frie grundskoler samt på efterskoler,husholdningsskoler og håndarbejdsskoler. Uddannelsesplanen1, der udarbejdes af eleven i samarbejdemed forældremyndighedens indehaver samt Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), er ansøg-ningsskemaet til ungdomsuddannelserne.Både Ungdommens Uddannelsesvejledning, de skoler der selv bistår eleven med udarbejdelsen af ud-dannelsesplanen, ungdomsuddannelsesinstitutionerne og Uddannelsesstyrelsen i Undervisningsministe-riet (herefter: Uddannelsesstyrelsen) har ansvar og opgaver i forbindelse med at afklare, rådgive og støt-te i overgangen fra grundskole og 10. klasse til ungdomsuddannelse, således at den unge får optimalemuligheder for at deltage i undervisningen. Der skal derfor i uddannelsesplanen gives information tilungdomsuddannelsesinstitutionen om, hvad eleven tidligere har fået af rådgivning, specialundervisning,støtte, vejledning og hjælpemidler på en måde, der er brugbar og fyldestgørende for ungdomsuddannel-sesinstitutionen.Dansk handicappolitik bygger på inklusion og ligestilling. Danmarks internationale forpligtelser2og dennationale lovgivning på området slår fast, at unge med særlige behov har samme ret til og samme mu-lighed for at gå på en ungdomsuddannelse som andre. Gennem iværksættelsen af arbejdet med denenkelte unges uddannelsesplan påhviler der Ungdommens Uddannelsesvejledning eller den afgivendeuddannelsesinstitution et særligt ansvar for at igangsætte den proces, der sikrer en god overgang fragrundskolen og 10. klasse til ungdomsuddannelse.Lovgivningen på området slår fast, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne har et ansvar for og en pligttil at sørge for, at elever med særlige behov får støtte til at gennemføre ungdomsuddannelsen. I vejled-ningens kapitel 10 findes en oversigt over gældende regler på området.Nærværende vejledning giver et overblik over, hvordan et forløb kan se ud, når en ung med særligebehov afslutter grundskolen eller 10. klasse og skal videre på en ungdomsuddannelse. Involvering afskolen, af Ungdommens Uddannelsesvejledning, af ungdomsuddannelsesinstitutionen og ikke mindst afden unge selv og dennes familie er beskrevet, ligesom rolle- og opgavefordelingen fremgår. Vejlednin-gen indledes med en tidslinje, der i oversigtsform angiver, hvornår og af hvem forskellige initiativer skaltages, således at den enkelte unge har hjælpemidler og støtte på plads, når uddannelsen påbegyndes.Efterfølgende uddybes de involverede institutioners forpligtelser.
Uddannelsesplanen skal bl.a. indeholde en beskrivelse af elevens mål for uddannelse og erhverv efter grundskolen eller 10.klasse, uddannelsesparathedsvurdering, samt ansøgning om evt. optagelse på en ungdomsuddannelse.2Børnekonventionen og Handicapkonventionen samt FN’s Standardregler om ligebehandling af handicappede.1
Kapitel 2Skematisk oversigt over indsatsområder ved påbegyndelse af en ungdomsuddan-nelseNedenstående tidslinje skitserer et typisk forløb for iværksættelse af specialpædagogisk bistand til eleveri ungdomsuddannelserne. For nærmere information om særlige indsatsområder henvises til de efterføl-gende afsnit. Det skal understreges, at mange ungdomsuddannelser kan påbegyndes på andre tidspunk-ter end i august, ligesom der kan være indskudt forskellige overgangsforløb, f.eks. 10. klasse og produk-tionsskoler, mellem afslutningen af 9. klasse og begyndelsen af ungdomsuddannelsen. Endelig vælgeren del unge først at påbegynde en ungdomsuddannelse efter en kortere periode på arbejdsmarkedet.I gang medungdomsud-dannelsen
Efteråret:9. klasse
Primo marts:9. klasse
April-juni:9. klasse
August: Denunge påbegyn-der ungdoms-uddannelsen
Efteråret: 9. klasse
Indsatsområde
Initiativtager
Udarbejdelse af uddannelsesplan, hvori elevenUU eller de frie skoler der selv bistår med udar-bl.a. præsenterer sig selv, samt oplyser om faglige, bejdelse af uddannelsesplanen.sociale og uformelle kompetencer og arbejdsvanerPrimo marts: 9. klasse
Indsatsområde
Uddannelsesplanen færdiggøres og sendes tilungdomsuddannelsesinstitutionen. I uddannelses-planen beskrives forhold, som måtte give anled-ning til særlig opmærksomhed ved elevens påbe-gyndelse af ungdomsuddannelse, herunder behovfor særlige støtteforanstaltninger på den søgteungdomsuddannelse. Nødvendig dokumentationfor elevens vanskeligheder rekvireres og vedlæg-Initiativtager
UU eller de frie skoler der selv bistår med udar-bejdelse af uddannelsesplanen.
ges.Bemærk at ungdomsuddannelsesinstitutionen kanmodtage ansøgninger helt frem til slutningen afapril.3April – juni: 9. klasse
Indsatsområde
På ungdomsuddannelsesinstitutionen vurderesdet, om eleven skal tilbydes specialundervisningeller anden specialpædagogisk bistand.Særlige forhold om tilgængelighed til lokaler, in-tranet og studiematerialer stillet til rådighed afinstitutionen afklares.Rådgivning af personale på ungdomsuddannelses-steder (SPS-ansvarlige) om støttemuligheder iSPS-regi, når uddannelsessteder afholder mødermed eleven og andre involverede parter.Fra medio maj kan skolerne ansøge Uddannelses-styrelsen om tilskud (SPS) til specialpædagogiskbistand for kommende skoleår (efterår). Kravenetil ansøgningen kan ses på extra-net til uddannel-sesstedernehttp://spsu-net.spsu.dk4Elever med læse-/stavevanskeligheder, sommangler dokumentation herfor, screenes med denelektroniske screening, som uddannelsesstedernehar adgang til via ekstranet til SPShttp://spsu-net.spsu.dk.Initiativtager
Ungdomsuddannelsesinstitutionens leder har an-svaret for, at eleven får tildelt relevant støtte
Ungdomsuddannelsesinstitutionen, der retterhenvendelse til UddannelsesstyrelsenPersonale på ungdomsuddannelsesinstitutionen,som har fået delegeret ansvaret om at søge tilskudtil specialpædagogisk bistand.UddannelsesstyrelsenUngdomsuddannelsesinstitutionen
August: Ved påbegyndelsen af ungdomsuddannelsen
Indsatsområde
Den specialpædagogiske bistand iværksættes.Er der søgt tilskud hos Uddannelsesstyrelsen,giver uddannelsesstedet eleven meddelelse omafgørelsen snarest og senest en uge efter modta-gelsen af denne. Er eleven under 18 år, giver ud-dannelsesstedet desuden forældre/værge beskedom afgørelsen.Initiativtager
UngdomsuddannelsesinstitutionenUngdomsuddannelsesinstitutionen
Der henvises til publikationen ”Fra 9. og 10. klasse til ungdomsuddannelse – hvordan?”, der findes på internetadressen:www.e-pages.dk/uvm/31/3
Brugernavn og kode til extra-nettet kan fås ved henvendelse til Uddannelsesstyrelsen. Elever, forældre, handicaporganisati-oner m.v. henvises til www.spsu.dk4
Uddannelsesstedet skal sikre sig, at det er muligtfor eleven at tilegne sig afgørelsens indhold. Ud-dannelsesstedet skal samtidig oplyse eleven omklageadgang.På ungdomsuddannelserne
Indsatsområde
Støttebehovet vurderes løbende og ændringeriværksættes ved behovInitiativtager
Ungdomsuddannelsesinstitutionen
Kapitel 3Opgaver for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) eller de frie skoler derselv bistår eleven med udarbejdelse af uddannelsesplanenVejledningsloven præciserer, jf. § 1, stk. 2, at vejledningen om valg af uddannelse og erhverv i særliggrad skal målrettes unge, som uden en særlig vejledningsindsats har eller vil få vanskeligheder ved atvælge, påbegynde eller gennemføre en uddannelse eller vælge et erhverv.Af bekendtgørelse nr. 873 af 7. juli 2010 om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhvervfremgår det af § 4, stk. 3, at en særlig vejledningsindsats iværksættes på baggrund af en vurdering af denunges forhold og forudsætninger, herunder psykiske eller fysiske funktionsnedsættelser, utilstrækkeligeskolekundskaber, uregelmæssigt fremmøde, misbrug, isolation eller anden adfærd, der udspringer affaglige, personlige og/eller sociale forhold.I forbindelse med udarbejdelse af uddannelsesplanen skal UU eller den afgivende skole vurdere elevensuddannelsesparathed til henholdsvis det gymnasiale område og erhvervsuddannelserne, jf. § 4, stk. 3, ibekendtgørelse nr. 874 af 7. juli 2010 om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og proce-durer ved af valg af ungdomsuddannelse.Ved vurderingen af elevens uddannelsesparathed skal vejlederen/skolen lægge til grund, at eleven vil fåden nødvendige støtte til at gennemføre uddannelsen. En elev, der har et handicap eller andre vanske-ligheder, der kan sidestilles hermed, og som har behov for specialundervisning eller anden specialpæda-gogisk bistand for at blive uddannelsesparat, erklæres for uddannelsesparat, idet kommunen er forplig-tet til at tilbyde eleven den nødvendige personlige støtte for at opnå denne uddannelsesparathed, jf.vejledningslovens § 2 g, stk. 3.Det er dog i alle tilfælde vigtigt, at eleven og vejlederen/skolen videregiver eventuelle overvejelser ombehovet for støtte i ungdomsuddannelsen, således at den modtagende institution kan vurdere eventuellestøttemuligheder. Bemærkningerne afgives i feltet ”Støtteforanstaltninger” i uddannelsesplanen på op-tagelse.dk.Der er endvidere mulighed for at eleven kan få overflyttet allerede bevilget SPS-udstyr. Den nye ud-dannelsesinstitution laver en SPS-ansøgning i SPS2005, hvor der ansøges om en "overflytningsbevil-ling" på elevens udstyr. Det oplyses i ansøgningen, at eleven har SPS-udstyr med sig fra en anden ud-
dannelsesinstitution og således skal have udstyret overflyttet til den modtagende institution. Det ernødvendigt, for at Uddannelsesstyrelsen kan følge det bevilligede SPS-udstyr fra institution til instituti-on.Det er den afgivende institutions opgave at få afmeldt eleven/den studerende i SPS2005, medens dennye institution efterfølgende skal søge om en "overflytningsbevilling”.Oplysningen om at ansøgeren har SPS-udstyr med sig til ungdomsuddannelsen oplyses i feltet ”Støtte-foranstaltninger” i uddannelsesplanen.Den færdige uddannelsesplan påføres forældremyndighedens indehavers og enten skolens eller Ung-dommens Uddannelsesvejlednings bemærkninger og underskrifter og indgår i ungdomsuddannelsesin-stitutionens planlægning af den kommende elevs undervisning.
Kapitel 4Ungdomsuddannelsesinstitutionernes opgaverErhvervsuddannelser og gymnasiale uddannelser
Elever på erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx og htx), som har et handi-cap eller vanskeligheder, som kan sidestilles hermed, skal ved behov have tilbud om specialundervis-ning eller anden specialpædagogisk bistand fra skolerne. Det er således ikke muligt at afvise elever fra atpåbegynde på en ungdomsuddannelse med begrundelse i elevens handicap og støttebehov.Den specialpædagogiske støtte bør iværksættes så tidligt som muligt, således at den er til rådighed, nåreleven påbegynder uddannelsen. Dette kræver, at skolerne har etableret et velfungerende samarbejdemed afgivende institutioner, eksempelvis folkeskoler, UU-centre og kommunernes sociale myndighe-der.Eleven har krav på løbende at få sit behov for støtte afdækket, og at relevante tiltag løbende iværksættessamt ændres ved behov gennem hele uddannelsesforløbet. Tilsvarende bør elever, som er klar overderes støttebehov, i samtaler med uddannelsesvejledere, og når de får tilsagn om optagelse på en ung-domsuddannelse, sikre sig, at deres særlige behov er kendt af uddannelsesinstitutionen. Det er ikke etkrav, at modtageren af den specialpædagogiske bistand har en diagnose. Såfremt uddannelsesinstitutio-nen ønsker at søge om tilskud til specialpædagogisk bistand, er det nødvendigt, at der er dokumentationfor funktionsnedsættelsen.For begge områder gælder, at eleverne under hele uddannelsesforløbet løbende bør vejledes af instituti-onens SPS-vejleder eller anden medarbejder om de udfordringer, som handicappet vil kunne medføre iforhold til uddannelsens mål og elevens senere beskæftigelsesmuligheder. Vejledningen bør derudoverindeholde en vurdering af eventuelle ændringer i støttebehovet, da den enkelte elevs udvikling og ud-dannelsens progression kan medføre, at støtteformer må ændres løbende.Ungdomsuddannelsesinstitutionens specifikke procedurer i forbindelse med vejledning og iværksættelseaf støtteforanstaltninger skal være tilgængelige på institutionens hjemmeside.
Af § 3 i bekendtgørelse nr. 1030 af 15. december 1993 om specialpædagogisk støtte under erhvervsud-dannelser m.v. fremgår det, at specialpædagogisk bistandpå erhvervsuddannelserne er en individuelttilrettelagt ydelse, der tillægges den almindelige undervisning på skole eller i praktik og normalt ydessom:1. særligt tilrettelagt undervisningsforløb2. individuel instruktion3. udlevering af særligt udformede undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler til brug foruddannelsen4. personlig assistance5. særlige vilkår og arbejdsformer under prøver og eksaminerPå erhvervsuddannelser afdækkes elevens behov for specialundervisning og anden specialpædagogiskbistand gennem en pædagogisk vurdering af behovet for støtte i skoleundervisningen og i praktik. Be-hovsidentificeringen danner grundlag for, at lærere og vejledere i samarbejde med eleven - og praktik-virksomheden, såfremt støtten vedrører praktikdelen - beslutter, om der skal ydes støtte samt hvilkenform, støtten skal have. Da alle elever skal kompetencevurderes inden to uger fra påbegyndelse af etgrundforløb, er der gode muligheder for at identificere uopdagede behov tidligt.Som udgangspunkt er det således i praksis læreren eller vejlederen på uddannelsesstedet, der i samar-bejde med eleven tilrettelægger støtten på en måde, så vedkommende kan deltage fuldt ud i den almin-delige undervisning, i prøver og eksaminer.På de gymnasiale uddannelser tilbyder uddannelsesinstitutionen specialundervisning eller specialpæda-gogisk bistand, jf.§ 40 i lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), § 36 i lov omuddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), § 29 i lov om erhvervsuddannelser og § 40 ilov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), på baggrund afdokumentation for handicappet i form af sagkyndige udtalelser, om eleven skal tilbydes specialunder-visning eller specialpædagogisk bistand. Tilbuddet iværksættes efter drøftelse med eleven og elevenslærere eller lærerteam. Hvis eleven er under 18 år, skal forældremyndighedens indehaver inddrages ibeslutningen om iværksættelse af støtten.På de private gymnasier tilbydes undervisning i henhold til lov om uddannelsen til studentereksamen(stx) (gymnasieloven) eller lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lov omprivate gymnasier og kurser til højere forberedelseseksamen. Private gymnasier og hf-kurser m.v. høreri øvrigt lovgivningsmæssigt sammen med de andre frie skoler. De private gymnasier og hf-kurser harikke noget formelt selvstændigt ansvar for at støtte elever med svære handicap. Staten yder tilskud tilskoler og kurser til dækning af ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og befor-dring af elever og kursister med svære handicap, som er godkendt af Undervisningsministeriet. Admini-strationen af specialpædagogisk støtte er så vidt muligt søgt ensartet i forhold til støtteformerne i SPS-bekendtgørelsen, da uddannelseslovgivningen er den samme, og da det letter elevernes/kursisterneseventuelle skift mellem to uddannelsesinstitutioner, hvoraf den ene er privat.
Kapitel 5ØkonomiSpecialundervisning og anden specialpædagogisk bistand finansieres som udgangspunkt gennem statsli-ge taxametertilskud til ungdomsuddannelserne, og ungdomsuddannelsesinstitutionen er derfor den in-stans, som afholder de direkte udgifter. Institutionen kan dog søge Uddannelsesstyrelsen om et særligt
økonomisk tilskud til bestemte former for specialpædagogisk bistand i henhold til reglerne i bekendtgø-relse nr. 873 af 1. september 2008 om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ungdomsuddan-nelser m.v. Ansøgningen skal blandt andet indeholde dokumentation for handicap eller tilsvarende svæ-re vanskeligheder.Uddannelsesstyrelsen yder ikke særlige tilskud til specialundervisning eller andre pædagogiske initiativer,der iværksættes med henblik på at afhjælpe utilstrækkelige generelle forudsætninger, ligesom der ikkeydes særlige tilskud til befordring til og fra uddannelsesstedet, til sygeundervisningeller til bygningsmæs-sige ændringer, som nødvendiggøres af elevens behov for tilgængelighed.Ungdomsuddannelsesinstitutionerne har - uanset om Uddannelsesstyrelsen yder tilskud - pligt til attilbyde de elever, som har behov for det, specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Derhenvises i øvrigt til afsnittetrelevante regleri kapitel 10.
Kapitel 6KlagemulighederKlagegangen i forbindelse med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand afhænger afhvilken instans, der klages over. Det er muligt at klage over både skolens afgørelser og over Uddannel-sesstyrelsens afgørelser om det særlige tilskud.Eleven kan klage over den pågældende ungdomsuddannelsesinstitutions vurdering af, om eleven harbehov for specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand, og den støtte skolen faktiskiværksætter.Klage over afgørelser på erhvervsuddannelserne
Undervisningsministeriet behandler klager, som vedrører erhvervsuddannelserne. Klagen skal afleverestil uddannelsesinstitutionens leder senest fire uger efter, at skolens afgørelse er meddelt eleven. Hvisuddannelsesinstitutionens leder ikke tager klagen til efterretning, skal eleven have mulighed for atkommentere uddannelsesinstitutionens udtalelse. Fastholder eleven klagen, skal uddannelsesinstitutio-nens leder videresende klagen ledsaget af uddannelsesinstitutionens udtalelse og elevens bemærkningertil:Undervisningsministeriet, Afdelingen for erhvervsrettede uddannelser Vester Voldgade 123, 1552 Kø-benhavn V.
Klage over afgørelser på de gymnasiale uddannelser
Elever på gymnasiale uddannelser kan ligeledes klage til Undervisningsministeriet, hvis uddannelsesin-stitutionens leder afslår at tilbyde eleven specialundervisning eller specialpædagogisk bistand. Undervis-ningsministeriet behandler klagen, som skal afleveres til uddannelsesinstitutionens leder inden to ugerefter, at lederen har meddelt eleven sin afgørelse. Uddannelsesinstitutionens leder skal udarbejde enudtalelse, som lederen skal give eleven mulighed for at kommentere inden for en uge. Eleven afleverersine eventuelle kommentarer til lederen, der videresender sagen til:
Undervisningsministeriet, Afdelingen for almene uddannelser, Frederiksholms Kanal 26, 1220 Køben-havn K.Klage over afgørelser om tilskud til specialpædagogisk bistand
Hvis Uddannelsesstyrelsen giver ovennævnte uddannelsesinstitutioner afslag på en ansøgning om til-skud til specialpædagogisk bistand, kan den berørte elev klage over afgørelsen til Ankenævnet for Ud-dannelsesstøtten, som behandler klagen. Hvis Uddannelsesstyrelsen giver et privat gymnasium afslag påtilskud til ekstraudgifter til lærertimer, praktisk medhjælp, hjælpemidler og befordring af elever medsvære handicap kan afgørelsen ligeledes påklages til Ankenævnet for Uddannelsesstøtten. Klagen skal ialle tilfælde indgives inden fire uger efter, at eleven har fået meddelelse om afgørelsen. Klagen stiles tilankenævnet og sendes til Undervisningsministeriet, Frederiksholms Kanal 26, 1220 København KUddannelsesinstitutionen giver eleven meddelelse om afgørelsen snarest og senest en uge efter modta-gelsen af denne. Er eleven under 18 år, giver uddannelsesstedet desuden forældre/værge besked omafgørelsen.Uddannelsesinstitutionen skal sikre sig, at det er muligt for eleven at tilegne sig afgørelsens indhold.Uddannelsesinstitutionen skal samtidig oplyse eleven om klageadgang. Skolelederen har således ansva-ret for, at eleven og evt. indehavere af forældremyndighed informeres om de aktuelle klagemuligheder.
Kapitel 7EGU og USB
Erhvervsgrunduddannelsen (egu)
Egu er en kompetencegivende individuel uddannelse, hvor praktikophold kombineres med relevanteskoleophold hentet fra en række eksisterende uddannelser, eksempelvis erhvervsuddannelser, højskoler,produktionsskoler og arbejdsmarkedsuddannelser.Elever i et egu forløb har krav på specialpædagogisk støtte efter de regler, der gælder for de uddannel-sesaktiviteter, som de enkelte uddannelseselementer er hentet fra, og der kan ved behov suppleres medekstra støtte. I tråd hermed gælder de klagemuligheder, som omfatter de enkelte uddannelsesaktiviteter.Da egu er en kommunal forpligtigelse finansierer kommunen den specialpædagogiske støtte i de tilfæl-de, hvor ikke andet følger af anden lovgivning.Da egu er karakteriseret ved at være en vejledningsintensiv uddannelse, har egu-vejlederen et stort an-svar for, at der iværksættes relevante støtteforanstaltninger, herunder for at videregive oplysninger tilrelevante instanser.Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (usb)
For ungdomsuddannelse for unge med særlige behov gælder, at hvor der er tale om elementer af ordi-nær undervisning, finansieres denne efter bestemmelserne i den lovgivning, der gælder for den pågæl-dende aktivitet.
Kapitel 8Tilskud til specialpædagogisk bistandUngdomsuddannelsesinstitutioner kan som nævnt søge om særlige tilskud til institutionernes udgifter tilelever og kursister, der skal have tilbud om specialpædagogisk bistand på grund af handicap eller tilsva-rende svære vanskeligheder.Tilskuddet, som i daglig tale kaldes SPS (specialpædagogisk støtte), kan ydes, hvis bistanden er fagligtvelbegrundet og nødvendig for at kompensere handicappet eller tilsvarende svære vanskeligheder i for-bindelse med at gennemføre uddannelsen. Handicappet skal derudover kunne kompenseres, bistandenskal være mulig at anskaffe, og den elev, som støtten vedrører, skal være uddannelsesaktiv og optaget påen uddannelse, der er omfattet af enten lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasielo-ven), lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), lov om erhvervsuddannelser ellerlov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx). Der kan ogsåansøges om tilskud til specialpædagogisk bistand til egu til den del af et forløb, der er en del af en er-hvervsuddannelse eller en anden ungdomsuddannelse, der er omfattet af bekendtgørelse nr. 873 af 1.september 2008. Der ydes tilskud til hele fag, hele forløb eller hele temaer, fra de uddannelser, der ertilskudsberettiget. Den enkelte elevs uddannelsesplan anvendes for at kunne afgøre, om forløbet ertilskudsberettiget.Tilskuddet til ungdomsuddannelsesinstitutionerne kan ydes til en eller flere af følgende former for støt-te:oHjælpemidler og instruktion i brug heraf.oPersonlig assistance og sekretærhjælpoTegnsprogstolkning og skrivetolkningoSærligt udformede undervisningsmaterialeroStøttetimer med henblik på kompensation af handicap eller tilsvarende svære vanskeligheder.Det er uddannelsesstedet, der er ansvarlig for at ansøge om tilskuddet. Ansøgningen om tilskud skalindeholde:1) Oplysninger om elevens navn og cpr. nr.2) Kopi af skriftlig tilkendegivelse fra eleven eller kursisten om behovet for bistand.3) Vedlagt dokumentation for handicappet eller tilsvarende svære vanskeligheder4) En indstilling fra uddannelsesstedet, som redegør for det ’gab’, der er mellem de krav, elevenstilles over for i sin uddannelse, og de vanskeligheder, som funktionsnedsættelsen giver (det op-levede handicap).5) Vedlagte baggrundsoplysninger om eventuel tidligere specialundervisning m.v. Tidligere erfa-ringer med støtteformer og de undervisningssituationer, som støtteformerne har været anvendti, skal således beskrives.Uddannelsesinstitutionen er den instans, som er ansvarlig for at udarbejde indstillingen i samråd medeleven og eventuelt forældre. Den pågældende institution er også ansvarlig for, at ansøgningen båderedegør for elevens behov for specialpædagogisk bistand og for formålet med den bistand, der søgestilskud til. Såfremt eleven er under 18 år, skal indehavere af forældremyndigheden ved underskrift til-kendegive deres samtykke til bistanden.
For at ansøgninger om særlige tilskud kan behandles hurtigt, er det vigtigt, at ovennævnte forhold op-fyldes, herunder at ansøgningen vedlægges den nødvendige dokumentation. Da Uddannelsesstyrelsenjævnligt modtager ansøgninger uden dokumentation for elevers læse- og skrivevanskeligheder, har Ud-dannelsesstyrelsen - med udgangspunkt i Undervisningsministeriets screening til voksenspecialunder-visning - udviklet en screening af ordblindhed målrettet uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser.Screeningen giver mulighed for hurtigt at få relevant dokumentation, da den kan gennemføres elektro-nisk på ca. en ½ time på uddannelsesstedet. Screeningsmaterialet og vejledning i anvendelse heraf fin-des på SPSU-net.Vedr. private gymnasier og hf m.v.
Se kapitel 4 for nærmere vejledningRådgivning om støtteformer og ansøgningsprocedurer om økonomisk tilskud
Skolerne har mulighed for at få rådgivning af Uddannelsesstyrelsen om en række hjælpemidler, støtte-og tilskudsmuligheder.Uddannelsesstyrelsen modtager således en del henvendelser fra skolerne, når de afholder samtaler medkommende elever, elevens forældre og eventuelle handicapkonsulenter. Uddannelsesstyrelsen rådgiver idenne fase om relevante støtteformer i SPS-regi. Rådgivningen kan ske såvel telefonisk som via SPSU-net, som er et extra-net til de SPS-ansvarlige på skolerne. Desuden kan en konsulent fra Uddannelses-styrelsen i særlige tilfælde deltage i møderne og herigennem rådgive om forhold relateret til elevenskonkrete studiehverdag samt ansvarsfordelingen mellem elev og skole i ansøgningsproceduren.Derudover tilbyder Uddannelsesstyrelsen løbende rådgivning og kurser til de SPS-ansvarlige på skoler-ne. Kurserne omhandler eksempelvis procedurer for ansøgning om tilskud, støtteformer samt merepædagogisk tilrettelagte kurser om eksempelvis it-hjælpemidler.
Kapitel 9TilgængelighedFor at elever kan benytte it-hjælpemidler på en optimal måde, bør ungdomsuddannelsesinstitutionensikre sig, at dens hjemmeside og de intranetsystemer, som anvendes på institutionen til deling af filer,aflevering af opgaver m.v., er tilgængelige for elever, som eksempelvis anvender kompenserende soft-ware som skærmlæsere.Nærmere information om åbne standarder for offentlige hjemmesider og tilgængelighed kan bl.a. fås påIT- og Telestyrelsens hjemmeside:http://www.itst.dk/regeringens-it-og-telepolitik/abne-standarderhttp://www.itst.dk/it-arkitektur-og-standarder/tilgengelighed?searchterm=kommunikation%20og%20tilg%C3%A6ngelighedHertil kommer, at ungdomsuddannelsesinstitutionerne også skal være tilgængelige i fysisk forstand.Nærmere information herom på:http://tilgaengelighed.emu.dk/
Kapitel 10Relevante reglerUngdommens Uddannelsesvejledning
Bekendtgørelse af lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse, be-skæftigelse m.v. (nr. 671 af 21. juni 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132544oPræciserer i §1, stk. 2 at vejledningen i særlig grad målrettes unge, som uden en særlig vejled-ningsindsats har eller vil få vanskeligheder ved at vælge, påbegynde eller gennemføre en uddan-nelse eller vælge et erhverv.Bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv (nr. 873 af 7. juli 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132815oUddyber i § 4, stk. 2 og 3 kravet om en differentieret vejledningsindsats,Bekendtgørelse om uddannelsesparathedsvurdering, uddannelsesplaner og procedurer ved valg af ung-domsuddannelse (BEK nr. 874 af 7. juli 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132818oFastslår i §1 at ved udgangen af grundskolen og 10. klasse skal eleven have en plan for den vide-re uddannelse.Uddannelsesplan, som anvendes ved overgangen fra 9. eller 10. klasse til ungdomsuddannelse:http://www.optagelse.dkoHer påføres den unges evt. behov for specialpædagogisk støtte på den kommende ungdomsud-dannelse, således at ungdomsuddannelsesinstitutionen kan være velforberedt til at modtage denunge.Erhvervsuddannelser
Bekendtgørelse af lov om erhvervsuddannelser (nr. 510 af 19. maj 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130574o§ 29 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand tilelever, der har behov for det.
o§29 danner rammen for ungdomsuddannelsesinstitutionens pligt til at yde specialundervisningog anden specialpædagogisk bistandBekendtgørelse om specialpædagogisk støtte under erhvervsuddannelser m.v.( nr. 1030 af 15. december1993):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=73873oBekendtgørelsen udspecificerer reglen i lov om erhvervsuddannelser, dvs. præciserer skolenspligt og elevens krav på specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand og indeholderklagereglerErhvervsgrunduddannelse (egu)
Bekendtgørelse af lov om erhvervsgrunduddannelser m.v.(nr. 987 af 16. august 2010):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=130574o§ 9 a og § 13, stk. 2 regulerer elevens krav på specialundervisning og anden specialpædagogiskbistand i erhvervsgrunduddannelsenGrunduddannelse for voksne (GVU)
Bekendtgørelsen om grunduddannelse for voksne (GVU) (nr. 1405 af 22. december 2000):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=23568o§ 11 stk. 2 regulerer GVU-elevens adgang til specialpædagogisk støtte, hvilket følger reglerneom den uddannelse, der indgår som element i forløbet.
Stx
Lov om uddannelsen til studentereksamen (stx) (gymnasieloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 860 af 5. juli2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132542o§ 40 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elevermed behov herfor.
Bekendtgørelse nr. 692 af 23. juni 2010 om uddannelsen til studentereksamen (stx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132647o§ 143 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.
Vejledning til stx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/081119_vejledning_stx_bekendtgoerelse.ashxHf
Lov om uddannelsen til højere forberedelseseksamen (hf-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 862 af 5. juli2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132553o§ 36 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elevermed behov herfor.Bekendtgørelse nr. 735 af 22. juni 2010 om uddannelsen til toårigt hf (hf-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132649o§ 69 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Bekendtgørelse nr. 736 af 22. juni 2010 om hf-uddannelsen tilrettelagt som enkeltfagsundervisning forvoksne (hf-enkeltfagsbekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132652o§ 59 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Vejledning til hf-bekendtgørel-sen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF06/vejledninger%20til%20bekedt/060712_vejledning_hf2_bekendtgoerelse.ashxVejledning til hf-enkeltfagsbekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF04/041215_vejledning_hfe_bekendtgoerelse.ashx
Hhx og htx
Lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf. lovbe-kendtgørelse nr. 861 af 5.juli 2010:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132652o§ 40 pålægger skolerne at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand til elevermed behov herfor.
Bekendtgørelse nr. 691 af 23. juni 2010 om uddannelsen til højere handelseksamen (hhx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132607o§ 117 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Bekendtgørelse nr. 740 af 23. juni 2010 om uddannelsen til højere teknisk eksamen (htx-bekendtgørelsen):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132640o§ 111 præciserer forpligtelsen til at tilbyde specialundervisning og specialpædagogisk bistand.Vejledning til hhx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/080630_vejledning_hhx_bekendtgorelse.ashxVejledning til htx-bekendtgørelsen:http://www.uvm.dk/~/media/Files/Udd/Gym/PDF08/Vejled%20til%20bekendtg/080630_vejledning_htx_bekendtgoerelse.ashx
Tilskud til specialpædagogisk bistand administreret af Uddannelsesstyrelsen
Bekendtgørelse nr. 873 af 1. september 2008 om særlige tilskud til specialpædagogisk bistand ved ung-domsuddannelser m.v.:https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121145Gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne
Bekendtgørelse af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. (nr. 880 af 19. september2005):https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=24912§ 1 regulerer, at oplysninger om skolerne skal være offentligt tilgængelige på internettet, så bor-gere hurtigt og enkelt kan vurdere kvaliteten af skolernes undervisning§ 2 præciserer, hvilke oplysninger om skolens procedurer, der er omfattet af loven. Oplysningerom tilgængelighed er omfattet af § 2, stk.1, nr. 6.