Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
973999_0001.png
973999_0002.png
973999_0003.png
973999_0004.png
23. marts 2011
UddannelsesudvalgetChristiansborg
Finansministeren
Svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål nr. 288 (Alm. del – § 7)af 4. marts 2011

Spørgsmål

Vil finansministeren give en vurdering af de økonomiske konsekvenser ved hvertenkelt forslag i Socialdemokraternes og SF’s ungeudspil ”De unge skal med –ungeudspil fra S og SF”?

Svar

Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti har 10. februar 2011 lanceret etungeudspil med en række forslag.Det nævnes i ungeudspillet, at det er finansieret inden forFair Løsningsamt S ogSF’s fælles finanslovsforslag for 2011. Det har ikke været muligt forFinansministeriet at vurdere udspillets samlede økonomiske konsekvenser, idet enrække af forslagene ikke er beskrevet konkret i udspillet.Det kan dog bemærkes, at S og SF undervurderer udgifterne til forslaget om15.000 ekstra studiepladser på de videregående uddannelser med istørrelsesordenen 1 mia. kr. i forhold til Finansministeriets skøn.Finansministeriet har tidligere vurderet, atFair Løsninger underfinansieret medover 10 mia. kr., jf.svar på FIU spm. 159 af d. 12. maj 2010.Finansministeriet hardesuden vurderet, at S og SF’s finanslovudspil vil øge det offentlige underskudmed 9 mia. kr. i 2011,jf. svar på FIU spm. 274 af d. 21. september 2010.Nedenfor gennemgås udgiftsvurderingen af de enkelte forslag.Praktikpladser til alleDer er i dag godt 3.000 elever, som hverken har en almindelig praktikplads eller enskolepraktikplads, og som har afsluttet grundforløbet for mere end to månedersiden. Dertil kommer de 1.500 ekstra skolepraktikpladser i 2011, som derekstraordinært er afsat 180 mio. kr. til på finansloven for 2011. Fra og med 2012,når den ekstraordinære bevilling på finansloven til 1.500 ekstra praktikpladserudløber, vil 4.500 ekstra skolepraktikpladser således medføre merudgifter på 540mio. kr. årligt. Den konkrete årlige udgift forbundet med flere praktikpladser til
Side 2 af 2
alle vil dog kunne variere betydeligt i takt med konjunkturudviklingen og evt.sideløbende initiativer til at tilvejebringe flere praktikpladser.Forslaget antages finansieret gennem det nye CSR-bidrag, som ifølge udspillet skalafløse Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER). Både private og offentligearbejdsgivere skal betale det nye CSR-bidrag. Forslaget vil dermed bidrage til atøge erhvervslivets økonomiske byrder.Øget brug af sociale klausulerDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag. Undervisningsministeriet og Konkurrencestyrelsen er, jf.Aftale om flere praktikpladser i 2011 (Regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti ogDet Radikale Venstre),i færd med at udarbejde en kortlægning af virksomhedernesretsstilling i forhold til krav om at ansætte elever for at byde på en offentligtudbudt opgave.Fremrykning af offentlige investeringerForslaget svarer til S og SF’s finanslovforslag for 2011 om at fremrykke offentligeinvesteringer for 10 mia. kr. i 2011. S og SF forventer på den baggrund ca. 1.000nye praktikpladser i byggebranchen. Evt. flere praktikpladser i 2011 må antages atindebære færre pladser i de kommende år, idet der er tale om en fremrykning afoffentlige investeringer, som ellers skulle være gennemført efter 2011.Fair fordeling af uddannelsesansvaretDer henvises til bemærkningerne vedrørende CSR-bidraget ovenfor.PraktikpladscentreDet er allerede i dag muligt for forskellige virksomheder at gå sammen om at laveen kombinationsaftale med samme elev. Desuden kan virksomheder hver for sigindgå korte uddannelsesaftaler og delaftaler med elever i skolepraktik. Skolernekan allerede i dag koordinere indsatsen.Flere praktikpladser i kommuner og regionerDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag. Forslaget må dog forventes at medføre merudgifter, somskal finansieres af staten eller arbejdsgiverne via CSR-bidraget.Højere skolepraktikydelse og barsel til skolepraktikeleverS og SF foreslår at forhøje skolepraktikydelsen samt indføre barselsydelse tilskolepraktikelever. En forhøjelse af skolepraktikydelsen til niveauet før 2011 vil isig selv betyde merudgifter for 31 mio. kr. årligt. Såfremt forslaget ledsages af entilsvarende forhøjelse af produktionsskoleydelsen, vil forslaget medføre samledemerudgifter på 80-90 mio. kr. årligt.
Side 3 af 3
OpkvalificeringsjobsDet er allerede muligt at ansætte unge i opkvalificeringsjobs i stil med dem, som Sog SF beskriver i deres udspil. Forslaget antages derfor ikke at medføremerudgifter.Nyuddannede som assistenter på erhvervsprojekterDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag.Nyt liv til en af 90’ernes store erhvervspolitiske successerS og SF foreslår at genindføre den såkaldte Isbryderordning for en 2-årig periodemed mulighed for ansættelse af op til 1.000 akademiker-isbrydere i danske små ogmellemstore virksomheder. En genindførelse af ordningen med ansættelse af1.000 akademikere i løntilskud på højeste dagpengesats (199.160 kr. årligt i 2011) i26 uger ad gangen skønnes at medføre merudgifter på ca. 100 mio. kr. årligt.Vækst og nye jobDer henvises til bemærkningerne vedrørende fremrykning af offentligeinvesteringer ovenfor.15.000 ekstra pladser på de videregående uddannelserDet antages, at forslaget indebærer, at det samlede antal studerende på devideregående uddannelser øges med 15.000 studerende, og at det gøres over enårrække. Fuldt indfaset vil dette medføre årlige merudgifter på 2,1 mia. kr., heraf1,0 mia. kr. til SU (før skat). Det er ca. 1 mia. kr. mere end forudsat af S og SF iudspillet, hvor det fremgår, at ”de 15.000 pladser kan alene finansieres vedbesparelser på ½ mia. kr. på konsulenter i staten samt øget kontrol medskattespekulanter, der let kan sikre et tilsvarende beløb.”Udkantsdanmark skal være UddannelsesdanmarkDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag.Bedre transportmuligheder til unge under uddannelse landet overForslaget vil medføre merudgifter, men det er ikke muligt at vurdere omfanget pådet foreliggende grundlag.Ny Fleksibel Ungdomsuddannelse skal få alle medDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag.Større kapacitet på produktionsskolerS og SF afsætter i udspillet 25 mio. kr. til forslaget. Det er ikke muligt at vurdereforslagets økonomiske konsekvenser på det foreliggende grundlag.Minus brugerbetaling
Side 4 af 4
S og SF foreslår at reducere deltagerbetalingen på VUC. Det er uklart, om det kungælder for folk uden videregående uddannelse (i alt 125 mio. kr. årligt), eller omdet også gælder deltagerbetaling på AMU-kurserne. Hvis der menes begge tiltag,vil det indebære merudgifter for 314 mio. kr. i 2011 stigende til ca. 375 mio. kr. fra2013.Erhvervsskoler som innovationsmotorS og SF afsætter i udspillet 25 mio. kr. til forslaget. Det er ikke muligt at vurdereforslagets økonomiske konsekvenser på det foreliggende grundlag.Erhvervs- og studiepraktik i gymnasietForslaget kan evt. antages finansieret inden for gymnasiernes og de videregåendeuddannelsers eksisterende økonomiske rammer.Videnudvikling på professionshøjskolerneS og SF afsætter i udspillet 25 mio. kr. til forslaget. Det er ikke muligt at vurdereforslagets økonomiske konsekvenser på det foreliggende grundlag.Iværksættercentre på de videregående uddannelserS og SF afsætter i udspillet ekstra 2,5 mio. kr. til forslaget. Det er ikke muligt atvurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det foreliggende grundlag.Højt niveau på erhvervsskolerneDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på detforeliggende grundlag.Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen