Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
974764_0001.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
AdministrationsafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 280 (Alm. del):I brev af 28. februar 2011 har udvalget efter ønske fra René Skau Björns-son (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 280:”Ministeren bedes redegøre for, hvorledes man vil definere menneskermed udviklingshæmning, herunder om man vil foretage en sondring mel-lem udviklingshæmmede og sent udviklede, udviklingshæmmede og ord-blinde, udviklingshæmmede og autister.”Svar:Generelt har udviklingshæmmede ligesom sent udviklede generelle ind-læringsvanskeligheder blot i forskellig sværhedsgrad. Autister og ordblin-de har begge specifikke indlæringsvanskeligheder.Målgruppen i ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov er ungeudviklingshæmmede og andre unge med særlige behov som blandt andetunge med svære bevægelseshandicap, multihandicappede unge, ungemed autisme, unge med ADHD eller andre psykiske lidelser samt ungemed erhvervet hjerneskade.Ungdomsuddannelsen omfatter udelukkende de unge, der ikke har mu-lighed for at gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Det er såledesikke bestemte typer af funktionsnedsættelse eller bestemte diagnoser, derer afgørende for unges berettigelse til et 3-årigt uddannelsesforløb, mendet faktum, at den unge ikke har mulighed for at gennemføre en andenungdomsuddannelse, selv om der ydes specialpædagogisk støtte. Ung-domsuddannelsen skal i videst muligt omfang planlægges individuelt udfra deltagernes forudsætninger, behov og interesser.
24-03-2011
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen