Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
971810_0001.png
971810_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Uddannelsespolitisk afdelingFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 279 (Alm. del):I brev af 25. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Pernille VigsøBagge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 279:”Vil ministeren indrømme, at tavshedspligten i forhold til bl.a. testopga-ver i nationale test, jf. folkeskolelovens § 55 b, indebærer væsentlige be-grænsninger i den offentlige debat om de nationale tests egenskaber ogkonsekvenserne af de politiske beslutninger om nationale test, og hvilkeinitiativer og overvejelser giver det i bekræftende fald ministeren anled-ning til?”Svar:Nej, jeg mener ikke, at tavshedspligten i forhold til testopgaver i nationa-le test medfører en væsentlig begrænsning for den offentlige debat.De opgaver, som indgår i testene, er gjort fortrolige, for at testene kananvendes over flere år. Hvis opgaverne var alment kendte, ville testeneefterhånden miste deres værdi som pædagogisk redskab, og man villerisikere at skulle lave helt nye opgaver fra år til år. Da der indgår mereend 500 opgaver i hver test og samlet 7200 opgaver i opgavebanken, villedet være en stor opgave både tidsmæssigt og økonomisk at skulle lave enhelt ny opgavebank.Fortroligheden forhindrer ikke, at der i offentligheden kan foregå envelunderbygget debat om testene, herunder testenes faglighed og teste-nes indvirkning på undervisningen. De faglige emner, som indgår i teste-ne, er lagt frem og grundigt beskrevet for offentligheden. Ligeledes haralle interesserede adgang til at se eksempler på testopgaver, som illustre-rer, hvordan testene fungerer, og hvilke emner der testes. Lærerne haradgang til at se de opgaver, som deres elever har besvaret. Forskere kansøge om adgang til den samlede opgavebank under forudsætning af, atopgaverne behandles fortroligt.
18. marts 2011
2Jeg har med glæde noteret, at testene har været debatteret i offentlighe-den, lige fra de første gang blev foreslået. Debatten er løbende blevetunderstøttet af forskning og evalueringer på området, bl.a. er der i 2007foretaget et forskningsbaseret review af testene, som også forholdt sig tilde opgaver, som på daværende tidspunkt indgik i testene. Jeg ser gerne,at testopgaverne også fremover bliver gjort til genstand for undersøgel-ser, som kan understøtte den offentlige debat om testene.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen