Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
973157_0001.png
973157_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 254 (Alm. del):I brev af 9. februar 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF):Spørgsmål 254:"Ministeren bede oplyse, hvor de elever, som efter karensperiodens af-slutning ikke har fået en praktikplads, ender i forhold til uddannelse,arbejde, kontanthjælp m.v."Svar:Alle elever, som er egnede, mobile og aktivt praktikpladssøgende hargaranti for at kunne gennemføre en erhvervsuddannelse, jf. mit svar påspørgsmål 253 (Alm. del).En del af eleverne optages selvsagt i skolepraktik, medens andre forbliverpraktikpladssøgende i kortere eller længere tid uden at være i skoleprak-tik.Jeg kan herom henvise til Undervisningsministeriets månedlige praktik-pladsstatistik, senest statistikken for december 2010, som er offentlig-gjort den 8. februar 2011. Det fremgår her, at godt 3.600 elever er blevetoptaget i skolepraktik i 2010 på baggrund af et gennemført grundforløb,hvilket er en stigning på 22 pct. i forhold til året før. Det fremgår endvi-dere, at i alt ca. 3.700 elever var i skolepraktik ved udgangen af 2010 sva-rende til en stigning på 5 pct. i forhold til året før samt at andre ca. 3.300elever var registreret som praktikpladssøgende mere end to månederefter afsluttet grundforløb uden at være i skolepraktik svarende til enstigning på 1 pct. i forhold til året før.Praktikpladsstatistikken offentliggøres på www.uvm.dkDet fremgår endvidere af den senest offentliggjorte praktikpladsårssta-tistik for 2008, at blandt de elever, der fuldførte et grundforløb i 2006 varstatus efter 15 måneder, at 63 pct. var begyndt på et hovedforløb medpraktik i en virksomhed eller i skolepraktik, ca. 4 pct. var begyndt på et
22-03-2011
2nyt grundforløb, andre 4 pct. var begyndt på en gymnasial uddannelse,ca. 2 pct. på en videregående uddannelse og andre ca. 2 pct. på en ikke-kompetencegivende uddannelse, primært produktionsskole. Den reste-rende fjerdedel er ikke i gang med en uddannelse.Undervisningsministeriet er ikke i besiddelse af yderligere analyser, derkan bidrage til besvare spørgsmålet.
Med venlig hilsen
Troels Lund Poulsen