Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for erhvervsfagligeuddannelserVester Voldgade 1231552 København VTlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 250 (Alm. del):I brev af 7. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 250:"Er ministeren enig med Dansk Folkeparti i, at det er foruroligende, atunge mænd med udenlandsk baggrund har det største frafald - 69 pct. i2009 - på de tekniske skoler, ifølge nyhedsbrevet 3F 7/2-11 (Indvan-drerdrenge falder fra på erhvervsskolerne), og at der derfor er behov foren styrket læse- og skriveindsats i folkeskolen, så eleverne får de nødven-dige kompetencer til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse?http://forsiden.3f.dk/article/20110207/NYHEDER/110209965/2140"Svar:Jeg mener, at det er foruroligende, at der er et stort frafald på erhvervs-uddannelserne. Det er lykkedes at nedbringe frafaldet på grundforløbetsførste seks måneder med fem procentpoint fra et frafald på 26 procent i2007/2008 til et frafald på 21 procent i 2008/2009. Frafaldet er stadigfor højt, men tallene indikerer, at de mange initiativer vi har sat i gang forat øge gennemførelsen, er begyndt at virke.Jeg er enig i, at vi har en stor udfordring med at få flere unge mænd medanden etnisk baggrund end dansk til at gennemføre en erhvervsuddan-nelse. Derfor er fastholdelse af drenge med etnisk minoritetsbaggrundogså et fokusområde for Fastholdelseskaravanen, som er et fællesprojektmellem Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet. Fastholdel-seskaravanen har udgivet inspirationshæftet "Drenge i gråzonen", somblandt andet beskriver, hvorledes undervisning med særligt henblik på atfastholde drenge med etnisk minoritetsbaggrund kan tilrettelægges. Fast-holdelseskaravanen vil i indsatsen på udvalgte erhvervsskoler og produk-tionsskoler i løbet af i år iværksætte yderligere initiativer på dette område.
23-02-2011
2Læsning er grundlaget for læring i alle fag. Derfor skal alle børn, når deforlader grundskolen, have tilstrækkelige læsefærdigheder til at kunnegennemføre en ungdomsuddannelse. PISA Etnisk 2005 viste desværre, atcirka halvdelen af alle tosprogede elever ikke havde de fornødne læse-færdigheder, da de forlod folkeskolen.Regeringen har derfor i folkeskoleudspillet ”Faglighed og frihed” satsærligt fokus på læsning. Alle børn har fået et læseløfte om, at de skalkunne læse sikkert inden udgangen af 2. klasse. Som led i udspillet skalantallet af unge, der forlader folkeskolen uden at kunne læse ordentligt,halveres inden 2015. Undervisningen i dansk som andetsprog skal endvi-dere styrkes: Lærere og ledere på skoler med mange tosprogede eleveropkvalificeres i undervisning i dansk som andetsprog, der sættes øgetfokus på læsning for tosprogede elever i læreruddannelsen, og der udar-bejdes inspirationsmateriale til lærernes arbejde med dansk som andet-sprog.For at bedre de dansksproglige kompetencer for unge med minoritets-baggrund, som allerede har forladt folkeskolen med utilstrækkeligedanskkundskaber, og som vil begynde en erhvervsuddannelse, er derudviklet et digitalt sprogscreeningsværktøj, som tester elevernes lytte-,læse-, skrive- og talekompetencer. Sprogscreeningen fastlægger, hvoreleverne har behov for støtte til at forbedre de dansksproglige kompe-tencer.Sprogscreeningsværktøjet er udviklet i et samarbejde mellem DanmarksPædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, og Uddannelsesfor-bundet. Det er finansieret af Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere ogIntegration og støttet af Undervisningsministeriet. Jeg vil stærkt opfordreskolerne til at benytte dette værktøj og til at følge op med relevantdanskundervisning for eleverne.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard