Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
959549_0001.png
959549_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 236 (Alm. del):I brev af 2. februar 2011 har udvalget efter ønske fra Christine Antorini(S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 236:"Ministeren bedes kommentere konklusionerne i rapporten: Skoleskaksom forebyggende specialundervisning (alm. del - bilag 150) om skole-skaks positive indvirkning på læring i folkeskolen, herunder også i for-hold til elever med anden etnisk baggrund samt elever med specialunder-visningsbehov. Hvilke initiativer vil ministeren sætte i værk i forlængelseaf rapporten?"Svar:Inklusion er en vigtig målsætning for regeringen. Derfor vil regeringensøge at indgå en aftale med KL om at 96 pct. af eleverne i år 2015 og 97pct. af eleverne i 2020 skal inkluderes i den almindelige folkeskole.Det er regeringens opfattelse - hvilket blandt andet også fremgår afkommuneaftalen for 2011 - at det er kommunerne og skolerne, der be-slutter, hvilke konkrete styringsmæssige og pædagogiske metoder, de vilbruge for at nå målet. Og kommunerne er i fuld gang. Eksempler frablandt andet satspuljeprojektet, ”Mindre specialundervisning, styrketfaglighed og øget rummelighed”, viser, at kommunerne og skolerne bru-ger mange forskellige tilgange i deres bestræbelser for at øge inklusionen.Evalueringen af projektet fortæller endvidere, at inklusion kan fremmesmed en række forskellige pædagogiske metoder, - at der ermange vejetilinklusion.Rapporten, ”Skoleskak som forebyggende specialundervisning”, indike-rer, at skoleskak – som et supplement til undervisningen - har potentialettil at indgå i disse bestræbelser. Skoleskak synes dermed at være ét af deværktøjer, kommuner og skoler kan satse på, når målsætningen om øget
22-02-2011
2inklusion og styrket faglighed skal nås. Om de vælger netop skoleskakeller en anden aktivitet, må imidlertid være op til en lokal prioritering.Rapporten, ”Skoleskak som forebyggende specialundervisning”, giverderfor ikke anledning til at iværksætte særlige initiativer målrettet skole-skak.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard