Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
964542_0001.png
964542_0002.png
964542_0003.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 233 (Alm. del):I brev af 2. februar 2011 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 233:"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra AKKS, AmatørensKunst og Kultur Samråd, vedr. kunstnerisk udfoldelse i folkeoplysnings-sammenhæng, jf. UDU alm. del – bilag 147".Svar:I materialet fra AKKS og DATS (Landsforeningen for Dramatisk Virk-somhed) er der peget på en række forhold i folkeoplysningsloven, somman ønsker ændret for at skabe bedre økonomiske forhold for amatør-kunsten.Så vidt jeg kan forstå henvendelsen, har begge organisationer aktiviteter,der allerede i dag er tilskudsberettigende efter folkeoplysningsloven, i detomfang der er tale om enten folkeoplysende voksenundervisning ellerfrivilligt foreningsliv for børn og unge under 25 år. Men organisationernehar også en række aktiviteter i lokale foreninger for voksne over 25 år,hvilket ikke er tilskudsberettigende.Min kommentar hertil er, at folkeoplysningen er et kommunalt ansvars-område, som først og fremmest er afhængig af kommunale prioriterin-ger. Folkeoplysningsloven fastsætter alene nogle overordnede rammerfor kommunernes prioriteringer, som igen er udtryk for nogle grundlæg-gende prioriteringer på området. Dertil kommer, at vi befinder os i en tidmed behov for genopretning af økonomien i Danmark. Dvs. hvis nogleaf de forhold, som påpeges i materialet fra AKKS og DATS, skal føresud i livet, vil det som udgangspunkt kræve en omprioritering inden forden folkeoplysende sektor.Det er min opfattelse, at de grundlæggende prioriteringer i folkeoplys-ningsloven er rigtige. Det mener jeg også, at den rapport, som det af
02-03-2011
2regeringen nedsatte Folkeoplysningsudvalg afgav i oktober 2010, i vidudstrækning bekræfter mig i.En række af de punkter, der er taget op af AKKS og DATS, er ikke ioverensstemmelse med disse prioriteringer. Jeg vil kort kommentere demenkeltvis nedenfor.For så vidt angår spørgsmålet om

koncerter og forestillinger

kan jegoplyse, at det er en lokal vurdering, præcis hvordan det tilskudsberetti-gende undervisningsforløb afgrænses. Der er dog ikke noget i folkeop-lysningsloven til hinder for, at præsentationen af et undervisningsforlø-bet betragtes som en del af selve forløbet, således at det er tilskudsberet-tigende.Til spørgsmålet om anvisning af

egnede lokaler,

som også er taget op afFolkeoplysningsudvalget, kan jeg oplyse, at vi fortsat er ved at undersø-ge, om der kan iværksættes en ordning, som inddrager flere lokaler tilanvisning efter folkeoplysningsloven.Med hensyn til

aflønning

inden for voksenundervisningen må jeg anta-ge, at hvis det er et problem for amatørkunsten, så er det også et pro-blem for den øvrige voksenundervisning. Det vil således give store finan-sieringsproblemer, hvis vi skal give højere løn til alle aftenskolelærereeller højere løn til særligt kvalificerede undervisere. Det er der ikkegrundlag for i en tid med en meget smal økonomisk ramme for lønfor-bedringer.Til det anførte om

foreningsbegrebet

vil jeg bemærke, at jeg finder detrigtigt, at vi i forhold til det frivillige foreningsliv prioriterer at få inddra-get vores børn og unge. Det handler om, at de skal lære at indgå i for-pligtende fællesskaber på kryds og tværs. Det handler om, at de skal læreat påtage sig opgaver, der ikke kun er til gavn for dem selv, men også forandre. Og det handler om at tilbyde børn og unge nogle aktiviteter, somer til gavn for deres sundhed og læring i øvrigt. Alt dette skal forberedevores ungdom på at blive engagerede samfundsborgere. I disse forholdmener jeg, at vi har en særlig forpligtelse over for vores børn og unge.AKKS og DATS har i sit materiale endvidere anført nogle opfordringer,som relaterer sig direkte til visse af forslagene i Folkeoplysningsudvalgetsrapport.Med hensyn til det anførte om

videncenteret

er det min intention, at detsom udgangspunkt skal beskæftige sig med voksenundervisning og detfrivillige børne- og ungdomsarbejde, hvilket afspejler prioriteringen in-den for folkeoplysningsloven. Det betyder imidlertid ikke, at videncente-ret er afskåret fra at beskæftige sig med det frivillige foreningsliv for
3voksne over 25 år. Omfanget heraf vil dog afhænge af bl.a. centeretsegne prioriteringer og graden af ekstern finansiering mv.Jeg har endnu ikke lagt mig fast på, hvordan et kommende Folkeoplys-ningens

Dialogforum

skal organiseres. Undervisningsministeriet vil dogi sit kommende arbejde hermed søge at sikre tilstrækkelig og dækkenderepræsentation for alle dele af foreningslivet.Endelig for så vidt angår de

puljemidler,

som er afsat, kan jeg anføre, atvi endnu ikke har lagt os fast på, hvorledes disse midler skal prioriteres.Det vil være naturligt, at der også i denne sammenhæng fokuseres påvoksenundervisning og det frivillige børne- og ungdomsarbejde. Men jegvil bestemt ikke afvise, at midlerne også vil kunne søges af andre end deetablerede aktører på folkeoplysningsområdet.Som det allerede er udvalget bekendt, kan jeg afslutningsvis nævne, at jegikke agter at fremsætte lovforslag om ændring af lokaletilskudsreglerneeller reglerne om, at tilskuddet til den folkeoplysende voksenundervis-ning ikke må overstige 1/3 af foreningens samlede udgifter til aflønnin-ger mv.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard