Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Undervisningsministeriet
Notat nr. 6Økonomisk oversigt over initiativer i regeringens folkeskoleudspilRegeringen har i sit folkeskoleudspil ”Faglighed og frihed” fremlagt 19 konkreteinitiativer, der skal skabe grundlaget for en bedre folkeskole. Med initiativerne føl-ger den nødvendige finansiering. Regeringen vil tilføre ekstra godt 850 millionerkroner, når initiativer er fuldt indfaset. Desuden tilføres 500 millioner kroner fraABT-fonden til anvendelse af it i folkeskolen. Udgiftsvurderingen ved de 19 de-linitiativer og de 59 underinitiativer fremgår i tabel 1 nedenfor.Regeringens udspil indeholder væsentlige nye frihedsgrader til skoler og kommu-ner. Frihedsgraderne er ikke indregning som finansiering af udspillet, men fo-rudsættes prioriteret i kommunerne til bedre undervisning.Tabel 1. Økonomisk oversigt over regeringens folkeskoleudspil(mio. kr. – 2011-priser)
24. januar 2011
Initiativ
2011
2012
2013
2014
Fuldtindfaset
1. Alle børn skal kunne læse ved udgangen af 2. klasse1.1. Læseløfte1.1.1. Tidlig indsats1.1.2. Nationalt minimumsniveau for læsefærdighed i 2. klasse1.1.3. Særlig indsats efter 2. klasse1.1.4. Fokus på læsning i hele skoleforløbet1.2 Styrket integrationsindsats i skolen1.2.1. Undervisningen i dansk som andetsprog styrkes1.2.1. Øgede frihedsgrader i ghettoområder1.2.3. Styrket tilsyn i skoler med mange tosprogede1.2.4. Frie grundskoler skal løfte en større del af integrationsop-gaven2. Det eleverne nu kan i 9. klasse, skal de fremover kunne i8. klasse2.1. Folkeskolens mål skal præciseres og prioriteres2.1.1. Fælles Mål skærpes og præciseres2.1.2. Flere timer i dansk, matematik, engelsk og naturfag(natur/teknik, biologi, geografi og fysik/kemi)2.1.3. Slut- og trinmål for den alsidige udvikling2.1.4. Styrkelse af undervisningen i entreprenørskab i skolen2.2. Udvidet sekstimers sammenhængende skoledag
5143108-2588---
1111061874-1455---
1161061874-141010---
108981074-141010---
9287274-1155---
30,4
69,4
219,8
367,3
606,7
4,44,4-
3,53,5-
2,50,0-
0,00,0-
0,00,0-
0,0-0,0
0,0-54,8
2,5-192,7
0,0-336,3
0,0-582,1
2
2.2.1. Udvidet sekstimers sammenhængende skoledag2.3. Ny model for udskoling2.3.1. Emnebaserede udskolingslinjer2.3.2. Foreløbig vurdering af uddannelsesparathed i 8. klasse2.4. Folkeskolens afgangsprøver skal moderniseres2.4.1. Karakterbedømmelse i alle fag2.4.2. Modernisering af prøver2.4.3. Prøve i projektopgaven2.5. National strategi for anvendelse af it i folkeskolen1
2.5.1. National strategi for it i folkeskolen2.5.2. 500 millioner kroner fra ABT-fonden2.5.3. Digitale demonstrationsskoler2.6. Internationalisering2.6.1. Strategi for fremmedsprog2.6.2. Flere udvekslingsaftaler2.6.3. Alle elever skal kunne vælge mellem tysk og fransk2.7. Talent2.7.1. Talentklasser2.7.2. Eliteidrætsklasser2.7.3. Opfølgning på talentarbejdsgruppens rapport3. Færre elever skal i specialklasser og på specialskoler3.1. Specialundervisning3.2.1. Aftale om inklusion3.2.2. Moderniseret lovgivning og eftersyn af klageregler3.2.3. Understøttende indsatser4. Danske lærere skal rekrutteres blandt de bedste4.1. Bedre kvalificerede lærere4.1.1. Karakterkrav for optagelse på læreruddannelsen4.1.2. Praktik4.1.3. Nyeste viden4.2. Uddannelse af særlige ressourcelærere4.2.1. Uddannelse af læsevejledere og matematikvejledere mv.4.2.2. Prioriteret efteruddannelse4.3. Bedre kvalificerede skoleledere og skolechefer4.3.1. Styrket lederuddannelse4.3.2. Førlederforløb5. Undervisningen og skoleudviklingen skal i højere gradbaseres på viden5.1. Styrkelse af praksisorienteret forskning5.1.1. 100 nye ph.d.'er og tilknyttet forskning
0,00,0-0,020,0-20,0-0,0---1,00,50,50,05,0--5,0-----25,00,00,00,0-20,020,0-5,0-5,046,0
54,86,1-6,10,0-0,0-0,0---0,00,00,00,05,0--5,0-----20,00,00,00,0-20,020,0-0,0-0,00,0
192,76,1-6,13,9-3,9-0,0---9,60,40,09,25,0--5,0-----88,06,04,02,0-82,082,0-0,0-0,027,0
336,36,1-6,1-2,5--2,5-0,0---22,40,40,022,05,0--5,0-----129,510,56,54,0-119,0119,0-0,0-0,027,0
582,16,1-6,1-4,0--4,0-0,0---22,50,50,022,00,0--0,0------82,019,012,07,0-63,063,0-0,0-0,023,0
46,046,0
0,00,0
27,027,0
27,027,0
23,023,0
3
5.1.2. Ny model for forsøg og udvikling på undervisningsom-rådet6. Elever, forældre og skolebestyrelser skal være med til atudvikle folkeskolen6.1. Opprioritering af skole-hjem-samarbejdet6.1.1. Forældreansvar6.1.2. Familieklasser og forældrerådgivning6.1.3. Inspiration til godt forældresamarbejde6.1.4. Webbaseret pjece6.2. Elevtilfredshed og elevernes trivsel6.2.1. Elevtilfredshedsundersøgelser6.2.2. Elevdemokrati6.2.3. Undervisningsmiljø skal drøftes i elevråd og skolebesty-relse6.3. Mindre fravær6.3.1. Fravær skal indgå elevplaner og vurderinger af uddan-nelsesparathed6.3.2. Kampagne mod fravær27. Kvaliteten i undervisningen skal løbende udvikles7.1. Dokumentation af og fokus på resultater7.1.1. Offentliggørelse af resultater7.1.2. Årlig kvalitetsudviklingsrapport7.1.3. Årlig rapport fra formandskabet for Skolerådet omkvalitetsudviklingen på kommuneniveau7.1.4. Afprøvning af kvalitetsudviklingsmodeller på skoleområdet7.2. Større frihedsgrader7.2.1. Holddannelse7.2.3. Forenklet og forhøjet minimumstimetal7.2.4. Frihed til at ansætte medarbejdere med forskellige kvalifi-kationer7.2.5. Udvidet skolebestyrelse7.2.6. Fælles ledelse af skoler, dagtilbud og bibliotekter7.2.7. Forsøg med fritstående skoler7.2.8. Afbureaukratiseringsudvalg
-
-
-
-
-
15,1
0,9
10,0
10,0
7,0
14,1-12,90,70,51,00,01,0-
0,9-0,90,00,00,00,00,0-
0,9-0,90,00,09,19,10,0-
0,9-0,90,00,09,19,10,0-
0,9-0,90,00,06,16,10,0-
0,0-
0,0-
0,0-
0,0-
0,0-
-11,011,011,00,00,0
-25,721,00,019,01,0
-38,931,69,019,02,6
-33,926,64,019,02,6
-40,125,64,019,02,6
0,00,0-0,0-
1,04,7-4,7-
1,07,3-7,3-
1,07,3-7,3-
0,014,5-14,5-
----
----
----
----
----
Anm 1: Der tilføres 500 millioner kroner fra ABT-fonden til initiativ 2.5 national strategi for it ifolkeskolen.Anm. 2:Der afsættes 20 mio. kr. i hhv. 2011 og 2012 til bekæmpelse af fravær, som finansieres af §20 Undervisningsministeriet.