Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
905646_0001.png
905646_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 19 (Alm. del):I brev af 11. oktober 2010 har udvalget efter ønske fra René Skau Bjørnsson(S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 19:”Hvor lange er sagsbehandlingstiderne i gennemsnit på afgørelser i PPR? ”Svar:Jeg har ikke valide statistiske oplysninger om ventetiderne for den pædago-gisk-psykologiske vurdering, der skal indhentes forud for henvisning af fol-keskolens elever til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.Pædagogiske Psykologers Forening har i samarbejdet med Landssamrådet forPPR-chefer udarbejdet en analyse af de pædagogisk-psykologiske rådgiv-ningsenheder pr. 1. august 2007. Analysen er udarbejdet på baggrund af enspørgeskemaundersøgelse.Det fremgår heraf, at der er ventetider ved en del af de pædagogisk-psykologiske rådgivninger. Der er dog ikke redegjort for det nærmere grund-lag for beregningen af ventetiderne.Jeg skal i denne forbindelse gøre opmærksom på, at lov nr. 352 af 6. maj2009 om ændring af lov om folkeskolen (Ændring af procedure for henvis-ning til specialundervisning i enkelte fag) lettede de administrative byrder ifolkeskolen ved at ændre proceduren for henvisning til specialundervisning ienkelte fag. Det gælder ikke mindst de administrative byrder for pædagogisk-psykologisk rådgivning.Det fremgår af loven, at ved henvisning til specialundervisning i enkelte fagkan inddragelse af pædagogisk-psykologisk rådgivning undlades, hvis skolensleder vurderer, at det ikke er nødvendigt, og forældrene er enige heri. Elevens
25-10-2010
2synspunkter skal tillægges passende vægt under hensyntagen til elevens alderog modenhed.Det er fastsat i aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økonomifor 2011, at regeringen vil arbejde for, at der gennemføres en lovændringmed henblik på at afgrænse specialundervisning til kun at omfatte støtte imindst 12 ugentlige undervisningstimer.Jeg forventer, at gennemførelse af en sådan lovændring blandt andet vil med-føre en væsentlig lettelse af de administrative byrder i folkeskolen, herunderen væsentlig lettelse for pædagogisk-psykologisk rådgivning.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard