Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
944000_0001.png
944000_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborgAfdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 174 (Alm. del):I brev af 16. december 2010 har udvalget på vegne af Marlene Harpsøe(DF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 174 :"Ministerens kommentarer udbedes til Kommunernes Skolebiblioteks-forenings oplæg af 15. december 2010 til bidrag med fremme af læsnin-gen i folkeskolen, jf. UDU alm. del – bilag 99".Svar:De danske skolebørn skal være blandt de dygtigste i verden, og læsningindtager i den forbindelse en afgørende rolle. Gode læsekompetencer erforudsætningen for, at eleverne kan tilegne sig viden i alle fag. Regerin-gen har derfor givet alle børn et løfte om, at de skal kunne læse sikkertved udgangen af 2. klasse, og at der følges op på indsatsen gennem heleskoleforløbet.Kommunernes Skolebiblioteksforenings oplæg ligger i tråd med regerin-gens folkeskoleudspil Faglighed og Frihed.En fortsat indsats for at styrke læsning gennem hele skoleforløbet indbe-fatter, at der sættes fokus på læsning i alle fag. Læsning er en opgave forlærere i alle fag og på alle trin.Undersøgelser viser desuden, at læselyst har stor betydning for, om ele-verne bliver sikre læsere, og regeringen vil arbejde for, at læselysten hoselever på mellemtrinnet og i udskolingen stimuleres og fastholdes.I oplægget fra Kommunernes Skolebiblioteksforening fremhæves blandtandet fordelene ved anvendelse af it i læseindsatsen. Jeg er enig i, at deter vigtigt, at vi udnytter de potentialer, it giver for at styrke undervisnin-gens kvalitet og elevernes faglige niveau. Derfor vil regeringen udarbejdeen national strategi for anvendelse af it i folkeskolen, der blandt andet
14-01-2011
2skal have fokus på, hvordan vi sikrer en fremadrettet it-infrastruktur, dermatcher folkeskolens behov, og på hvordan it kan anvendes pædagogisk.Regeringen vil afsætte 500 mio. kr. fra ABT-fonden til udrulning af frem-tidens it-baserede læremidler, og de konkrete investeringer vil blive prio-riteret på baggrund af den nationale strategi.Skolebibliotekerne og deres ressourceteams indtager en central rolle iforhold til læseindsatsen, og jeg finder det vigtigt, at de sammen medlærerne drøfter den pædagogiske tilrettelæggelse af undervisningen, samthvilke undervisningsmidler der kan understøtte elevernes læseudvikling.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard