Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
946329_0001.png
946329_0002.png
946329_0003.png
946329_0004.png
946329_0005.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Finansministeren
21. januar 2011
Svar på Uddannelsesudvalgets spørgsmål nr. 170 af 9. december2010 (Alm. del - § 20).

Spørgsmål:

Vil ministeren give en vurdering af de økonomiske konsekvenser ved hvert enkeltforslag i Socialdemokraternes og SF's folkeskoleudspil "En ny start for folkesko-len - S og SF's reform for en fælles og fagligt stærk folkeskole"?

Svar:

Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti har i december 2010 præsenteretfolkeskoleudspillet ” En ny start for folkeskolen”. Udspillet består af 10 indsats-områder. Ifølge udspillet afsættes der 2,0 mia. kr. til gennemførelse af forslagene,som skal finansieres ved en ny lønsumsafgift for bankerne.For de forslag, som det har været muligt at udgiftsvurdere i Socialdemokraternesog SF’s udspil, beløber de samlede årlige udgifter sig fuldt indfaset til mellem 4,5og 6,0 mia. kr. Hertil kommer 1,2 mia. kr. i engangsudgifter. Endelig skal der tildisse beløb lægges en række merudgifter for så vidt angår de forslag, som det ikkehar været muligt at udgiftsvurdere på det foreliggende grundlag. Nedenfor gen-nemgås udgiftsvurderingen af de enkelte forslag.Tolærerordning i dansk og matematik i indskolingenDet antages, at der med forslaget henvises til indførelse af tolærerordning i 1.-3.klasse. Varetages den ekstra lærerfunktion af en lærer på sædvanlige overens-komstvilkår inklusiv forberedelse kan bruttoudgiften skønnes til ca. 2,65 mia. kr.,mens bruttoudgiften skønnes til ca. 1,22 mia. kr., såfremt den ekstra lærerfunktionvaretages af en undervisningsassistent med aflønning på pædagoglignende vilkår.Max 24 elever i klasserneInitiativet kan på baggrund af en elevtalsopgørelse fra skoleåret 2006/2007 skøn-nes at ville medføre oprettelse af ca. 1.590 flere klasser svarende til merudgifter påca. 860 mio. kr. Denne beregning dækker kun 1. til 9. klasse.LektiecafeDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Antages det som beregningseksempel, at ca. 1/3 af eleverne vilbenytte sig af lektiehjælp, og at der stilles en voksen til rådighed pr. 50 elever i 3
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
timer dagligt, skønnes udgiften at udgøre ca. 665 mio. kr. Dette forudsætter, atopgaven varetages af en lærer uden forberedelsestid mv.Særlige læsekurser for elever, der ikke kan læse ved udgangen af 2. klasseDet vurderes, at forslaget vil medføre statslige merudgifter i størrelsesordenen 74mio. kr. årligt, idet kommunerne vil skulle kompenseres for merudgifter svarendetil, at 13 pct. af eleverne i 2. klasse modtager en daglig lektion i 15 uger. Det er lagttil grund, at elevgruppen modtager en indsats i et omfang svarende til kendte me-toder som VAKS (en daglig lektion i 15 uger organiseret som undervisning i småhold af ca. 4 elever).Skolebestyrelserne skal udarbejde forældrekontrakter mhp. medansvar ml. foræl-dre, elever og skolen om respekt for undervisningen.Det er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag.Skolerne skal udarbejde konkrete mål for nedbringelse af støj, uro og mobning.Det er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag.Sanktioner for dårlig opførelseForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Udvikling af praktiske forløbDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Såfremt forslaget indføres som kommunal forpligtigelse, vil detmedføre en række udgifter.Praktisk/musiske fag prioriteres og udviklesDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Antages det, at timetallet forøges i de praktisk-musiske fag medén ekstra ugentlig undervisningslektion (svarende til 30 årlige klokketimer), udgørde årlige omkostninger ca. 60 mio. kr. på hvert klassetrin. Hertil kommer afledteudgifter til specialundervisning og frie grundskoler.Mulighed for undervisere uden læreruddannelseForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Integration af iværksætteri og innovation i folkeskolens fagForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Nye muligheder for skoletrætte elever i udskolingenDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Såfremt forslaget indføres som kommunal forpligtigelse, vil detmedføre en række udgifter.
3
Normalundervisningen skal styrkes med de nødvendige støtteforanstaltningerForslaget antages ikke at medføre merudgifter. Dette forudsætter dog, at min-dreudgifterne ved integrationen af de tidligere specialundervisningselever anven-des til disse støtteforanstaltninger.Ressourcecentre på alle skolerDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. En del af de kompetencer, der skal lægges ud på ressourcecentre-ne eksisterer allerede i dag, eksempelvis i kommunens pædagogisk-psykologiskrådgivning (PPR). Der vil derfor til en vis grad være tale om en reorganisering afdisse ressourcer. Antages det således, at der oprettes et ressourcecenter på 1.500skoler, og at ressourcecentrene medfører halvandet ekstra årsværk af 450.000 kr.pr. skole, vil merudgiften være ca. 1 mia. kr. årligt.Der kan forventes en række kommunale mindreudgifter som følge af integratio-nen af de tidligere specialundervisningselever i den almindelige undervisning.InklusionslovgivningForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Kommunerne skal udarbejde konkrete mål for færre elever med behov for speci-alundervisningForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Større udnyttelse af digitale redskaber og omlægning af lærings- og undervisnings-formerDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Det må dog forventes at medføre merudgifter.Alle elever og lærere skal udstyres med en digital værktøjskasse i form af fx enbærbar PCUdgiftsniveauet afhænger af pc’ernes stykpris og levetid. Ved indkøb af bærbarepc’ere til alle folkeskolens ca. 600.000 elever og ca. 50.000 lærere vurderes der, atvære tale om en engangsudgift på knap 1 mia. kr. Der vil efter en årrække afhæn-gig af levetiden være en tilsvarende udgift til udskiftning af pc’erne. Antages derpå sigt en løbende udskiftning af alle bærbare pc’er over 3 år, kan den årlige udgiftanslås til knap 330 mio. kr.Lærerne skal uddannes i it-baserede undervisningsmetoderDette forslag antages at være inkluderet i forslaget om »efteruddannelse af lærere«,jf. nedenfor.Udvikling af it-baserede undervisningsmetoder gennem fx e-læring, spil og inter-nettetDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Det må dog forventes at medføre merudgifter.
4
Folk med evner skal kunne blive skoleledereForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Alle skoleledere skal være i gang med relevant lederuddannelse inden for to årDer foreligger ikke præcise opgørelser over, hvor mange skoleledere der i forvejenhar en diplomuddannelse. Såfremt alle skoleledere gennemfører en diplomleder-uddannelse, vil udgifterne udgøre ca. 160 mio. kr. svarende til ca. 80 mio. kr. årligtover en toårig periode. Det antages, at der er tale om en engangsudgift, da samtli-ge ledere efter 2 år vil have en lederuddannelse. Herefter vil der, alt efter hvormange nye skoleledere, der ansættes, kunne forventes en mindre årlig udgift tillederuddannelse.Løbende efteruddannelse af lærereDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Forslaget forventes dog at medføre betydelige merudgifter altafhængig af, hvor mange lærere der efteruddannes. Hvis det antages, at der efter-uddannes læsevejledere (4 moduler), matematikvejledere (6 moduler) samt res-sourcelærere svarende til en vejleder/ressourcelærer per skole vil udgiften løbendeudgøre ca. 60 mio. kr. årligt.Etablering af nationale videnscentre på professionshøjskolen i samarbejde meduniversiteterneDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Forslaget forventes dog at medføre merudgifter alt afhængig af,hvordan centeret organiseres. Såfremt der etableres et center på hver professions-højskole med fem årsværk pr. center, vil udgiften være ca. 21 mio. kr. om året.Uddannelse af flere faglige fyrtårne (ressourcelærer)Dette forslag antages at være inkluderet i forslaget om »efteruddannelse af lærere«.Kommunal frihed til at oprette heldagsskolerForslaget antages ikke at medføre merudgifter.100 forsøg med heldagsskolerUdgifterne til at oprette forsøg med 100 heldagsskoler vurderes at medføre net-tomerudgifter på ca. 290 mio. kr. Heldagsskolerne forudsættes herved at omfattetraditionel undervisning varetaget af læreruddannede fra kl. 8 til 16. Udgiftsskøn-net bygger på en antagelse om, at skolerne har et elevtal svarende til landsgennem-snittet, dvs. ca. 350, og at eleverne er fordelt på i alt 1.800 klasser. Endvidere for-udsættes det, at der vil være mindreudgifter i de nuværende pasningstilbud (SFO),idet det antages, at den overvejende del af de elever i bh.kl. til 3. klasse, der i dagmodtager pasning, dvs. ca. 85 pct., ikke længere vil have behov herfor. Der er ikkeforudsat afledte mindreudgifter til klubtilbud og lignende for elever på 4. klasse-trin og derover. Der er herved lagt til grund, at i alt 25 pct. af alle skolens ele-
5
ver ikke vil have behov for pasning ved indførelse af forsøg med 100 heldagssko-ler.Såfremt det antages, at heldagsskolerne etableres som en seks timers skoledag medundervisning og to timers aktivitetstilbud, dvs. aktiviteter varetaget af pædagogud-dannet personale, vil udgifterne beløbe sig til ca. 160 mio. kr.Særlige fag/linjerForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Indførelse af erhvervsklasserForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Ny prøveformer, herunder gruppeeksamenDet er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Forslaget forventes dog at medføre en række udgifter alt afhængigaf, hvordan initiativet udformes. Antages forslaget at indebære en revision afsamtlige afgangsprøver, udvikling og efteruddannelse til interne censorer til ek-sempelvis gruppeeksamen, digitalisering af en række prøver og censur til nye prø-ver, forventes det at medføre en engangsudgift på ca. 25 mio. kr. i etableringsom-kostninger samt eventuelle driftsudgifter eller besparelser.Evaluering, som internt pædagogisk redskabForslaget antages ikke at medføre merudgifter.Evaluering af de nationale test i 2013Det er ikke muligt at vurdere forslagets økonomiske konsekvenser på det forelig-gende grundlag. Det må dog forventes, at der skal afsættes midler til gennemførel-sen af evalueringen.Effektiv udnyttelse af ressourcerne samt drøftelse i et partnerskabForslaget antages ikke at medføre merudgifter.
Med venlig hilsen
Claus Hjort Frederiksen