Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
938646_0001.png
938646_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 141 (Alm. del):I brev af 2. december 2010 har udvalget efter ønske fra Christine Anto-rini (S) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 141:”Kan ministeren bekræfte, at Spanien, der som bekendt har langt størreøkonomiske problemer end Danmark og skal forbedre de offentlige fi-nanser med 1½ pct. af BNP hvert år frem til 2013 i modsætning tilDanmarks besparelse på ½ pct., har valgt at fastholde og i visse tilfældeøge investeringerne i uddannelse og forskning med henvisning til, atforskning og uddannelse skal sikre den fremtidige vækst i Spanien (Stabi-lity Programme Update, Spain 2009 2013 (januar 2010) side 9 og 34)?”Svar:Undervisningsministeriet har indhentet bidrag fra Finansministeriet, daspørgsmålet rækker ud over Undervisningsministeriets ressortområde.Finansministeriet oplyser følgende:”Det er korrekt, at Spanien i det opdaterede stabilitetsprogram fra januar2010 tilkendegiver, at man vil fastholde eller øge investeringerne i forsk-ning og uddannelse.I lyset af den økonomiske og finansielle udvikling har den spanske rege-ring imidlertid fremlagt et finanslovsforslag for 2011 der indeholder op-stramninger i forhold til tidligere planer indenfor de enkelte ministerom-råder.Den spanske regering har i forbindelse med fremlæggelsen af finanslovs-forslaget understreget den prioritet, man ønsker at give forskning, udvik-ling og innovation samt uddannelse. Disse områder går dog ikke fri forbeskæringer. Undervisningsministeriets budget reduceres ifølge forslagetfra 2010 til 2011 med 7,3 procent.
22-12-2010
2For forskning, udvikling og innovation er der for statens budget en sam-let budgetreduktion fra 2010 til 2011 på 7 procent.Yderligere kan det bemærkes, at Spaniens offentlige udgifter til uddan-nelse ifølge OECD ligger under EU-gennemsnittet,jf. figur 1.Danmark har i mange år prioriteret uddannelse og forskning højt ogDanmark er aktuelt det land i Europa, der investerer mest i uddannelses-sektoren set i forhold til bruttonationalproduktet.

Figur 1

Offentlige udgifter til uddannelsesinstitutioner som andel af BNP

Kilde: OECD (Education at a glance 2010).”
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard