Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
937358_0001.png
937358_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 131 (Alm. del):I brev af 30. november 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 131:"Hvad vil ministeren foretage sig for, at de ansvarlige for de omkring1000 børn, der ikke går i skole, bliver klar over, at de er ansvarlige for, atbørnene opfylder undervisningspligten? Hvad vil ministeren gøre for, atundervisningspligten for de børn opfyldes?"Svar:Det følger af folkeskoleloven (§ 2, stk. 1 og § 40, stk. 1), at kommunalbe-styrelsen har ansvaret for folkeskolen og for, at ethvert undervisnings-pligtigt barn i kommunen indskrives i folkeskolen eller får en undervis-ning, der står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.Kommunalbestyrelsen skal som led i sit tilsyn med kommunens skolerhave overblik over elevfraværet og følge op på oplysninger om ulovligtfravær.Skolens leder skal påse, at alle elever, der er optaget i skolen, deltager iundervisningen. Det følger af lovens § 39, stk. 1. De nærmere regler omdeltagelse i undervisningen og om reaktioner ved elevers fravær er fastsati fraværsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 822 af 26. juli 2004 medsenere ændringer).Forældrene har pligt til at samarbejde med skolen om elevens skolegang.Forældrenes ansvar fremgår af folkeskolelovens § 39, stk. 2. Herefter skalforældrene personligt eller skriftligt give skolens leder oplysning omgrunden til en elevs udeblivelse fra undervisningen. Endvidere er det ilovens § 35 fastsat, at forældrene skal medvirke til, at barnet opfylderundervisningspligten, og at de ikke må lægge hindringer i vejen herfor.Af Muusmanns rapport fra 2008 "Børn, der gennem længere tid ikkemodtager undervisning" fremgår det, at 1,21 pct. af de 285.640 elever,som indgik i skoleundersøgelsen, havde haft et ulovligt fravær på over 20dage i perioden 1. september 2006 - 30. april 2007. På landsbasis svarer
17-12-2010
2det til lidt under 6.300 elever. Af disse havde 8 pct. - svarende til lidt over500 elever på landsplan - mere end 90 dages/18 ugers ulovligt fravær iløbet af de 8 måneder. Dette fravær udgjorde knap halvdelen af under-visningstiden.Det fremgik endvidere, at ca. 600 elever på et eller andet tidspunkt isamme periode havde figureret på listen over undervisningspligtige børn,der ikke var anvist et skoletilbud.Da der kan være fuldt ud legitime grunde til, at elever kortvarigt optræ-der på denne liste, og da undersøgelsen ikke gav svar på, hvor længe ele-verne stod på listen, er der ikke belæg for at karakterisere dette faktumsom et problem i forhold til opfyldelse af undervisningspligten.For så vidt angår de elever, derharet skoletilbud, men som har omfat-tende ulovligt fravær fra skolen, stiller sagen sig anderledes.Som det fremgår ovenfor, påhviler ansvaret for, at undervisningspligtenoverholdes henholdsvis forældrene, skolerne og kommunerne. Regerin-gen har imidlertid taget en række initiativer for at synliggøre problemetog at skærpe parternes opmærksomhed på det.Efter offentliggørelsen af Muusmanns rapport gik Undervisningsministe-riet, Socialministeriet og KL sammen for at udarbejde en publikation omfravær. Publikationen indeholder eksempler på kommunernes indsatsmod langvarigt fravær og et resume af relevante regler på de to ministeri-ers område. Publikationen udkommer til foråret 2011.I juni i år skærpede regeringen kravet til opgørelsen af elevernes fravær.Blandt andet skal kvalitetsrapporterne nu også indeholde en vurdering affraværsmønstret på hver af kommunens folkeskoler og for det samledeskolevæsen. Samtidig skal kvalitetsrapporten for hver af kommunensfolkeskoler og for det samlede skolevæsen indeholde en redegørelse for,om fraværsoplysningerne og vurderingen heraf har givet anledning tilnærmere ledelsesmæssige dispositioner.I regeringens udspil til en bedre folkeskole, Faglighed og frihed, foreslåsendvidere, at indsatsen mod fravær skrives ind i elevplanen for de fag,hvor fraværet er et problem. I udspillet foreslås også, at fravær fremoverskal indgå i vurderingen af elevernes uddannelsesparathed.Endelig lancerer jeg her i foråret en omfattende kampagne mod fravær ihele uddannelsessystemet. Kampagnens budskab er blandt andet, at fra-vær er et socialt og fagligt problem for den enkelte og ressourcespild forsamfundet.Med venlig hilsen
Tina Nedergaard