Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Økonomi- ogkoncernafdelingenFrederiksholms Kanal 251220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5567E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 128 (Alm. del):I brev af 30. november 2010 har udvalget stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 128:"Finder ministeren, det er rimeligt, at der er så stor taksameterforskel påfinansiering af en treårig teknisk bacheloruddannelse (ingeniør) og di-plomingeniør jf. vedhæftede tal, og i bekræftende fald, hvorfor?"Svar:Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at de i det vedhæftede op-stillede opgørelser ikke vedrører uddannelsens niveau (civil- eller diplom-ingeniør), men hvilket ministerium der yder tilskud til uddannelsen. Di-plomingeniøruddannelser, der modtager tilskud fra Videnskabsministeri-et, modtager således taxametertilskud efter samme takster som civilinge-niøruddannelsen.Taxametertilskudsstrukturen for uddannelsesinstitutioner under hhv.Undervisningsministeriet og Videnskabsministeriet er forskellig. Derforer de opstillede beregninger ikke retvisende for de økonomiske vilkår, deforskellige udbydere har.Den grundlæggende forskel på takstniveauerne skyldes, at udbydere afdiplomingeniøruddannelser, der modtager tilskud fra Undervisningsmini-steriet, ejer deres bygninger og finansierer en betydelig del af lokaleforsy-ningen med egenkapital, hvorimod udbydere, der modtager tilskud fraVidenskabsministeriet fortrinsvis lejer deres bygninger i henhold til denstatslige huslejeordning eller på markedsvilkår. Bygningstaxametertil-skuddet til udbydere, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet,er således lavere end det tilskud til lokaleforsyning, der indgår i Viden-skabsministeriets ”full-cost” taxameter. Hvis der beregningstekniskkompenseres for dette, vil de opstillede beregninger vise, at taxametertil-skuddene frem til 2010 stort set er identiske.
15-12-2010
2Det skal bemærkes, at udbyderne af ingeniøruddannelser også modtagertilskud ud over taxametertilskuddene i form af basismidler (Videnskabs-ministeriet) og institutionstilskud og kvalitetsudviklingstilskud mv. (Un-dervisningsministeriet), hvorfor taxametertilskuddet ikke er den enestetilskudsform.For så vist angår. Videnskabsministeriets færdiggørelsesbonus er detendvidere ikke retvisende at lade den indgå med fuld vægt i en sammen-ligning, da der stilles krav om maksimal studietid for færdiggørelsen, ogalle studerende derfor ikke udløser bonussen. Jeg skal gøre opmærksompå, at der derimod for uddannelser, der modtager tilskud fra Undervis-ningsministeriet, ikke – som angivet i det fremsendte materiale – er entidsgrænse på indberetning af dimittender, der udløser færdiggørelsesta-xameter.Det skal endelig bemærkes, at taxametertilskuddene for begge ministeri-ers vedkommende gives som bloktilskud og forudsætter, at institutioner-ne allokerer de nødvendige midler til de enkelte uddannelsesområder.Videnskabsministeriet omlagde fra 2007 taxametertilskudssystemet til etlangt mindre finmasket system med kun 3 takstgrupper, hvorfor takster-ne på nogle uddannelser blev sat op og andre ned. Det kan således ikkeforventes, at der er fuldstændig sammenhæng mellem taxametertilskud-det på baggrund af aktivitet på en enkelt uddannelse og de midler, deranvendes til den pågældende uddannelse, i det enkelte regnskabsår.Som det fremgår, er tilskudssystemerne ikke direkte sammenlignelige.Min opfattelse er dog, at taxameterforskellen er ganske rimelig, når denses i sammenhæng med institutionernes øvrige tilskud og vilkår.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard