Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
UDU Alm.del
Offentligt
935067_0001.png
935067_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København KTlf. 3392 5600Fax 3392 5302E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål nr. 127 (Alm. del):I brev af 30. november 2010 har Uddannelsesudvalget efter ønske fraPernille Vigsø Bagge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål nr. 127:"Vil ministeren uddybe svaret på spørgsmål 104 og redegøre for de 7givne dispensationer til forsøg med reglerne om holddannelse, herunderhvem der har fået dispensationerne, og hvad begrundelserne for og for-målet med de enkelte ansøgninger har været, samt oplyse, om der er an-søgninger, som ministeriet har afslået og i givet fald med hvilken be-grundelse?"Svar:Jeg kan oplyse, at de 7 ansøgninger fordeler sig på følgende kommunerog skoler:1.2.3.4.5.6.7.Frederikshavn Kommune (gældende for Dybvad Skole)Silkeborg Kommune (gældende for Buskelundskolen)Skive Kommune (gældende for Vestsalling Skole)Sorø (gældende for Alsted-Fjenneslev Skole)Århus Kommune (gældende for 54 skoler)Århus Kommune (gældende for Lisbjergskolen)Århus Kommune (gældende for Tilst Skole)
15-12-2010
Fælles for ansøgningerne gælder, at kommunerne ønsker at kunne hold-danne i mere end halvdelen af undervisningstiden med henblik på atstyrke elevernes faglige udbytte af undervisningen.Herudover kan jeg oplyse, at en kommune har forklaret, at man på en afkommunens skoler ønsker at danne hold på kryds og tværs af en årgang,således at elever og lærere kommer til at opleve større samhørighed påhele årgangen. Skolen forventer, at et sådant samarbejde vil indebære, at
2eleverne på årgangen i højere grad oplever at have fælles forudsætningerog personlige handlemuligheder.En anden kommune har forklaret, at en af kommunens skoler ønsker atsamle eleverne fra flere klassetrin i én klasse og derved skabe et bedrelæringsmiljø. Ved fleksibel planlægning og intensiv brug af holdundervis-ning er det forventningen, at eleverne på skolen bedre får tilgodeset ogudfordret deres faglige og sociale forudsætninger.Endvidere har en kommune i tilknytning til ansøgningen om udvidetholddannelse også ønsket at kunne fordele eleverne i aldersintegreredeklasser gennem hele skoleforløbet for på den måde bedre at kunne diffe-rentiere undervisningen i forhold til den enkelte elevs kompetencer ogbehov, og en anden kommune har suppleret sin ansøgning med en an-søgning om muligheden for at oprette klasser med mere end 28 elever.Der er ikke på nuværende tidspunkt givet afslag på ansøgninger om for-søg med holddannelsesreglerne i medfør af udfordringsretten.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard