Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
916164_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. november 20102010-4134
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 99(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 99:

"Ministeren bedes redegøre for de nye oplysninger/den nye viden om bundfor-holdene i Femern Bælt, som har ført til krav om ekstra fundering af Femern-broen."

Svar:

Femern A/S oplyser, at feasibilitystudiet fra 1999 var baseret på geologiske oggeotekniske forundersøgelser, der blev afrapporteret i 1996.Femern A/S oplyser videre, at selskabet som en del af projekteringsarbejdernehar gennemført en række supplerende geotekniske undersøgelser. Det omfatterblandt andet boringer til 50-100 meters dybde i en bred korridor fra Rødby-havn til Puttgarden.Selskabets geotekniske undersøgelser har eftervist, at undergrunden i den syd-lige del af strækningen mellem Rødbyhavn og Puttgarden består af en fed ler,svarende til ”Lillebæltsler”. Undersøgelserne har desuden vist, at dette ler ersærlig skrøbeligt. Det indebærer, at der ved etablering af en bro vil være behovfor yderligere forstærkninger i forhold til det, der lå til grund for feasibilitystu-diet fra 1999.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt