Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
983028_0001.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. april 20112011-1325
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 981(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 981:

”I TRU alm. del – spm,. 812 blev der spurgt om, hvorvidt det er muligt og me-ningsfuldt, at sammenligne de vidt forskellige fysiske betingelser som tog- ogflytrafikken fungerer under, hvilket blev besvaret "med den eksisterende tog-og flyinfrastruktur m.v.", men da det ikke var det, der blev spurgt om, bedesministeren genbesvare spørgsmålet om, hvorvidt det er muligt og meningsfuldtat sammenligne tog- og flytrafik, således som det sker i svaret på TRU alm. del– spm. 433, alene af den grund, at de opererer under vidt forskellige fysiske be-tingelser. ”

Svar:

Efter spørgsmålets ordlyd må jeg give spørgeren ret. Det er vanskeligt at sam-menligne de fysiske betingelser, som togtrafik og flytrafik fungerer under. Kør-sel på en skinnevej er en anden teknik end bevægelse gennem luften.Men jeg har antaget, at spørgeren sigter til, om det er muligt og meningsfuldt atsammenligne indførelse af konkurrence i henholdsvis flytrafikken og togtrafik-ken. Det centrale budskab er, at konkurrencens virkning grundlæggende vil væ-re den samme: Kampen om kunderne på pris og kvalitet.Hvad fysikken angår, så er det muligt at opdele togtrafikken på en given bane-strækning på flere konkurrerende operatører, idet man naturligvis må respek-tere de begrænsninger, som banekapaciteten sætter for det samlede antal tog.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt