Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. november 20102010-4134
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 98(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 98:
"Ministeren bedes redegøre for, hvilke nye informationer/hvilken viden somhar ført til konklusionen om, at de to sæt pyloner ved Femernbroen skal beskyt-tes ekstra mod påsejlning."Svar:
Femern A/S oplyser, at der i feasibilitystudiet af den faste forbindelse over Fe-mern Bælt fra 1999 alene blev anvendt eksisterende data for skibstrafikken iFemern Bælt til at afdække risici relateret til skibskollisioner mod en bro ogheraf følgende afbrydelser af trafikken på broen.Femern A/S oplyser videre, at der i 2006/2007 blev foretaget en ny undersø-gelse af skibstrafikken i Femern Bælt. Denne undersøgelse lå til grund for ud-arbejdelse af en prognose for skibstrafikken for 2030. På baggrund af denneprognose er det forventede antal øst-vest gående skibspassager i Femern Bæltopjusteret fra de i feasibilitystudiet angivne knap 50.000 passager pr. år (be-regnet for 2010) til nu ca. 90.000 passager pr. år (beregnet for 2030).Femern A/S oplyser, at det seneste skitseprojekt for en broløsning er baseret pårisikoanalyser udført på grundlag af prognosen for skibstrafikken for 2030,herunder dimensioneringen af sidefagspiller og behovet for særlig beskyttelsemod påsejling af de bropiller, der står nærmest sejlruten.De tre pyloner, som har den største risiko for at blive påsejlet, kræver ingen sær-lig skibsstødsbeskyttelse. På grund af deres store vægt vil de ikke lide væsentligskade selv ved en direkte påsejling af meget store skibe. Da skibe derimod kanblive beskadiget ved en kollision med en pylon, er pylonernes fundamenter de-signet med henblik på at reducere skaderne på skibe ved en eventuel påsejling.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt