Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
916113_0001.png
916113_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
16. november 20102010-4134
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 97(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 97:

"Ministeren bedes redegøre for, hvilke nye informationer/hvilken viden omvinden i Femern Bælt, der har medvirket til at bygningen af broen over FemernBælt bliver 7,5 milliarder kroner dyrere at bygge end forventet."

Svar:

Den 2. november 2010 blev Femern A/S’ konsoliderede anlægsoverslag for Fe-mern Bælt-forbindelsen udformet som en skråstagsbro offentliggjort. Det kon-soliderede anlægsoverslag er 5,7 mia. kr. højere end det i lov om projektering affast forbindelse over Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark anfør-te. Jeg henviser til notatet ’Anlægsoverslag for en skråstagsbro – sammenlig-ning med projekteringsloven’ af 1. november 2010 udarbejdet af Femern A/S.Femern A/S oplyser, at selskabet har indarbejdet vindskærme i det skitsepro-jekt, der ligger til grund for det konsoliderede anlægsoverslag. Det indebæreren meromkostning på i størrelsesordenen 0,2 mia. kr.Selskabet har valgt at indarbejde vindskærme af hensyn til bilisternes komfort,idet forbindelsen i modsætning til Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbin-delsen ligger nord-syd.Det fremgår af rapporten ’Traffic restrictions due to wind on the Fehmarn Beltbridge’ fra 2005 udarbejdet af Risø og Deutscher Wetterdienst, at det som følgeaf retningen af Femern Bælt-forbindelsen og et stort åbent havområde vest forforbindelsen forventes, at en broforbindelse over Femern Bælt forventes at væ-re lukket oftere end de faste forbindelser over Femern Bælt.Det fremgår endvidere af rapporten, at vejforbindelsen på en bro over FemernBælt forventes at være lukket gennemsnitligt 170 timer om året for lette køretø-jer og 12 timer om året for alle køretøjer. Til sammenligning er Storebæltsfor-bindelsen i gennemsnit lukket 130 timer om året henholdsvis 9 timer om åretfor lette køretøjer henholdsvis alle køretøjer, og Øresundsforbindelsen er i gen-
nemsnit lukket 98 timer om året henholdsvis 7 timer om året for lette køretøjerhenholdsvis alle køretøjer.Der indgik ikke vindskærme i det skitseprojekt, der lå til grund for projekte-ringslovens anlægsskøn. Vindskærme kan dermed isoleret set forklare 0,2 mia.kr. af forskellen mellem det konsoliderede anlægsskøn og det i projekteringslo-ven anførte anlægsskøn.Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af 1. juli 2010 af spørgsmål nr. 1325 fraFolketingets Trafikudvalg og mine besvarelser af 19. august 2010 af spørgsmålnr. 1496 og 1497 fra Folketingets Trafikudvalg.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt