Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
983063_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
12. april 20112011-1303
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 962(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 962:

"Er der efter ministerens opfattelse tale om en hensigtsmæssig og faglig for-svarlig planlægning, når den storstilede udbygning af færgehavnene i hen-holdsvis Trelleborg og Rostock ikke indgår i prognoserne "Fast forbindelse overFemern Bælt - Finansiel analyse", fra september 2008, der endvidere baserersig på otte år gamle trafikprognoser, jf. svar på TRU alm. del - spm. 820?"

Svar:

Den finansielle analyse af Femern Bælt-forbindelsen, der blev offentliggjort i2008, er baseret på basisscenario B fra de dansk-tyske trafikprognoser, derblev offentliggjort i 2003. Herudover er der i den finansielle analyse gjort enrække forsigtige antagelser om udviklingen i vejtrafikken på Femern Bælt-forbindelsen. Der er således forudsat en vækst i vejtrafikken på 1,7 pct. om åretefter åbning af den faste forbindelse over Femern Bælt, nulvækst i vejtrafikkenefter 25 driftsår, og at det i trafikprognoserne beregnede trafikspring først erfuldt realiseret 4 år efter forbindelsens åbning.Der er ikke sket væsentlige ændringer i de forudsætninger, der ligger til grundfor de dansk-tyske trafikprognoser. Udvidelser af havnene i Trelleborg og Ro-stock ændrer heller ikke grundlæggende ved disse forudsætninger.På den baggrund er jeg helt tryg ved beslutningsgrundlaget for den faste for-bindelse over Femern Bælt, som hviler på grundige og meget omfattende un-dersøgelser.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt