Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
9. juni 20112011-1303
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. april stillet mig følgende spørgsmål 959 (TRUalm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraPer Clausen (EL).Spørgsmål nr. 959:
"Ministeren bedes oplyse, hvor stor en besparelse staten samlet set (inklusivekrydssubsidieringerne mellem DSB og DSB-First) har opnået, siden Øresunds-trafikken blev sendt i udbud."Svar:
Jeg skal gøre spørgeren opmærksom på, at jeg tidligere har oplyst Folketingetom ovenstående i diverse aktstykker og senest i samrådet den 28. april 2011.Ved kontraktindgåelse vedrørende jernbanetrafikken på strækningen Helsin-gør-Peberholm (Kystbanen) blev der opgjort en mindreudgift for staten på988,6 mio. kr. (2008-priser) for perioden 2008-2017 ved udbuddet af trafik-ken, jf. Akt 132 af 28. april 2008.Efterfølgende blev vurdering af mindreudgiften øget med ca. 40 mio. kr.(2008-priser) i forbindelse med beslutningen om indkøb af 10 nye øre-sundstog, jf. Akt 204 af 21. august 2008.Der er således samlet forventet en mindreudgift for staten på ca. 1.029 mio. kr.(2008-priser) for kontraktperioden frem til 2017.Eftersom DSBFirsts underskud – som jeg anførte på samrådet den 28. april2011 – er ti gange så stort i Sverige som i Danmark, er en foreløbig vurdering aten indregning af den del af mellemværendet mellem DSB og DSBFirst, der hid-rører fra aktiviteterne på dansk side, ikke vil ændre væsentligt på størrelsen afbesparelserne, men den endelige konklusion må afvente de igangværende un-dersøgelser af økonomien i DSBFirst. Hvis DSBFirst må indstille driften er der isagens natur en ny situation.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt