Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. april 20112010-1280
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 4. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 952(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).Spørgsmål nr. 952:
"Ministeren bedes kommentere artiklen "Invigning tvingades fram i förtid" iden svenske avis Dagens Nyheter den 21. oktober 2010, hvori der omtales storeproblemer med implementering af ERTMS."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som har oplyst følgende:”Det fremgår af artiklen i Dagens Nyheter, at problemerne med stabil drift påBotniabanen vedrører en række forskellige forhold, herunder at en række af deinvolverede parter fandt, at signalsystemet ikke var færdigtestet. Det fremgårendvidere, at de forskellige problemer efterfølgende har medført ganske mangeaflysninger og forsinkelser. Herudover fremsættes påstand om, at Botniabanener den første, hvor ERTMS ibrugtages i almindelig drift.Indledningsvis skal der gøres opmærksomt på, at andre ERTMS-strækninger eri almindelig drift en række andre steder end Botniabanen bl.a. i Holland ogSchweiz.Banedanmark har kontaktet Trafikverket for at få belyst problemerne og kan påden baggrund oplyse følgende:Botniabanen er en nybygget svensk jernbanestrækning, som blev ibrugtaget iaugust 2010 og overgik til kommerciel drift den 30. september 2010. I forbin-delse hermed var der en del indkøringsvanskeligheder for flere systemer. Endel af disse relaterer sig til ibrugtagningen af ny infrastruktur i almindelighed.Andre knytter sig til, at testperioden med fordel kunne have været længeresamt generelle udfordringer i forbindelse med systemet som for eksempelkombinationen af gamle og nye trafikregler og manglende udrustning af rul-lende materiel.Banedanmark skal gøre opmærksom på, at Signalprogrammet i Danmark erplanlagt med henblik på at undgå lignende situationer.
Side 2/2
Den primære forskel er, at ERTMS i Danmark testes på eksisterende stræknin-ger. Udover at der dermed ikke vil være nye elementer i den øvrige infrastruk-tur, giver det væsentligt bedre muligheder for at teste systemet, inden det over-går til almindelig drift. Signalprogrammet udrulles således først på nye stræk-ninger som f.eks. København-Ringsted i senere faser.Herudover er der vedtaget en udrulningsplan, som giver god tid til test og af-prøvning på de såkaldte ”early deployment”-strækninger. Der er afsat tre år tiltestfasen, hvilket skulle være tilstrækkeligt med tid til at finde fejl og manglerog sikre, at disse ikke spredes til hele fjernbanenettet. Først når driften på prø-vestrækningerne forløber tilfredsstillende i almindelig drift, fortsætter udrul-ningen på øvrige strækninger i landet. Overgangen vil ske efter aftale mellemleverandøren, Trafikstyrelsen og Banedanmark.Det er endvidere sikret, at de virksomheder, som byder på opgaven med atetablere det danske signalsystem på fjernbanen, alle har dokumenteret, at detidligere har leveret ERTMS-systemer, som indgår i almindelig drift senest 1.juli 2011.Endelig er der i størst muligt omfang indarbejdet de elementer, som andre ste-der har givet problemer med implementering af ERTMS. Der er bl.a. afsat mid-ler til udrustning af det rullende materiel, som anvendes i samfundsbegrundetpassagertrafik i udrulningsperioden, ligesom det skal nævnes, at de nødvendigetrafikale regler udarbejdes på forhånd samt at der er udarbejdet en plan for ud-dannelse af lokomotivførere og andre i det nye system.”
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt