Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
17. maj 20112011-1256
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 31. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 947(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).Spørgsmål nr. 947:
"Ministeren bedes opgøre de forventede omkostninger for kommuner, regionerog staten ved at fjerne spærretiderne for pensionisterne i den kollektive trafik ihovedstadsområdet. Opgørelsen bedes opgjort pr. år og fordelt pr. kommuneog region."Svar:
Så detaljerede oplysninger, som efterspørges i spørgsmål 947 kræver en betyde-lig og omkostningskrævende indsats med dataindsamling og efterfølgende ana-lyse – ikke mindst hvis udgifterne skal fordeles mellem kommuner og regioner.Jeg har ikke planer om at igangsætte en sådan analyse.Jeg bemærker endvidere, at der ikke er noget lovkrav om, at selskaberne skalgive rabat til pensionister. Dog indgår det som en del af statens betaling tilDSB, at de yder en rabat. Metroselskabet og Movia vælger selv at give dennerabat og modtager således ikke kompensation herfor.Selskaberne yder en rabat på 85 pct. på køb af periodekort til pensionister.Denne rabat ydes mod en vis indskrænkning i, hvornår på døgnet kortet kanbenyttes. Restriktionerne på rejsereglerne er indført ud fra et ønske om at kun-ne udnytte den ledige kapacitet.I forhold til omkostningerne ved at ophæve restriktionerne på rejsetiden vil derfor det første være tale om mistede indtægter ved, at pensionisterne kan rejse imyldretiden på deres rabatterede periodekort frem for at betale almindeligtakst. Det må dog antages, at disse omkostninger har et begrænset omfang, dapensionister oftest rejser uden for myldretiden. Herudover vil der være om-kostninger til evt. kapacitetsforøgelse, hvis passagertallet stiger betydeligt. Deter vanskeligt at estimere disse omkostninger. Alternativt vil det gøre det min-dre behageligt at rejse i myldretiden, hvis tog og busser er overfyldte.Det er op til de enkelte trafikselskaber at afveje de enkelte hensyn mod hinan-den og på den baggrund beslutte, om der skal ændres på rejsereglerne.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt