Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
982569_0001.png
982569_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
11. april 20111254072010-1078
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. maj 2011 på vegne af Transport og Miljø, stilletmig forskellige spørgsmål om emner vedrørende vejtransport 907 (TRU alm.del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 907:

” Transport & Miljø har fremsendt en henvendelse til Trafikudvalget omforskellige emner vedr. vejtransport, jf. TRU alm. del – bilag 169, og ministrenebedes hver især kommentere de dele af henvendelsen, der vedrører ministrenesrespektive ansvarsområder”.

Svar:

Transport og Miljø har i deres henvendelse rejst en række forhold, hvoraf defleste henhører under Justitsministeriets ressort.Hvad angår spørgsmålet, om cabotagekørsel skal med i RUT (Registret overUdenlandske Tjenesteydere i Danmark), tillader jeg mig at henvise tilbesvarelsen af spørgsmål nr. S 933 af 25. januar 2011.I forhold til cabotagevejledningen kan jeg oplyse, at Trafikstyrelsen isamarbejde med transportbranchen og Rigspolitiets Nationale Færdselscenter,har udarbejdet vejledningen med henblik på at sikre, at politiet får det bedsteredskab til at foretage kontrol og håndhæve reglerne i praksis.Vejledningen er udarbejdet i overensstemmelse med cabotagereglerne, som deer fastlagt i EU-forordningen om fælles adgang til international godskørsel,samt i henhold til uddybende bidrag fra Kommissionen. Krav om anvendelse afen egentlig cabotage-tilladelse er ikke i overensstemmelse med forordningen.I forhold til spørgsmålet om konkursrytteri kan jeg oplyse, at Trafikstyrelsenallerede i 2009 skærpede sin praksis. Tilfælde, hvor personkredsen bag envognmandsvirksomhed står bag en spekulativ langtidsplanlægning af enkonkurs, er dog vanskelige at regulere. Jeg har noteret mig, at Konkursrådetfornyeligt har præsenteret en række forslag for justitsministeren om en ordningmed konkurskarantæne med sigte på at begrænse konkursrytteri ogkonkursmisbrug.
Hvad angår løndumping kan jeg oplyse, at Godskørselsloven kun gælder forvognmandsvirksomheder etableret i Danmark. I Godskørselsloven er detfastsat, at indehaveren af en vognmandstilladelse skal følge de bestemmelserom løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektiveoverenskomster. Kontrol af løn- og arbejdsvilkår for chauffører på udenlandskindregistrerede lastbiler er et anliggende for myndighederne i lastbilensindregistreringsland.For så vidt angår udflagninger er det fortsat min holdning, at den udfordringskal imødegås ved at sørge for gode rammevilkår for det dansketransporterhverv. Det betyder bl.a. , at vi skal være meget tilbageholdende medat fastholde eller skabe danske særkrav, som gør det attraktivt for vognmænd atudflage driften til udenlandske datterselskaber.I forhold til spørgsmålet om rastepladser er det naturligvis ikke hensigten, atrastepladser skal misbruges til længere ophold. Det er dog vigtigt, atchaufførerne har gode muligheder for at spise og hvile sig på de længere ture.I den sammenhæng kan jeg oplyse, at der i 2009 blev reserveret 20 mio. kr. tilforbedringer af rastepladser og sideanlæg.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Christian Schmidt