Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
986801_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
20. april 20112011-1077
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 17. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 904(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 904:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke tekniske, logistiske, administrative m.v.barrierer, der evt. forhindrer, at nogle af DSB's regionaltog til Nykøbing Falsterog Holbæk videreføres til henholdsvis Nakskov og Nykøbing Sj."

Svar:

Der ses ingen umiddelbare tekniske barrierer, som forhindrer gennemkørendetog mellem København og Nakskov hhv. Nykøbing Sjælland. DSB har tidligerekørt enkelte tog til og fra Nakskov, men oplyser, at man ikke har noget opdate-ret grundlag for at vurdere de praktiske muligheder for at videreføre regional-tog fra Nykøbing Falster til Nakskov hhv. fra Holbæk til Nykøbing Sjælland. Påsigt vil indførelse af et nyt signalsystem på Banedanmarks strækninger give enny teknisk grænseflade.Trafikken på de to banestrækninger Holbæk – Nykøbing Sjælland hhv. Nykø-bing Falster – Nakskov er et lokalt ansvar for region Sjælland og drives gennemRegionstog A/S. Kørslen med gennemgående tog vil derfor omfatte forskelligeadministrative instanser.Integration af et lokalt og regionalt togsystem vil give de lokale brugere en øgetsårbarhed overfor forstyrrelser på andre dele af banenettet.I praksis vil det være et væsentligt forbehold overfor gennemkørende tog, at så-danne vil få en forholdsvis lav gennemsnitlig udnyttelse som følge af store for-skelle i passagerunderlaget på den samlede rute. Det vil derfor øge materiel- ogtilskudsbehovet.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt