Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
NOTATMINISTERENDatoJ. nr.
2010-3937
Center for Kollektiv Trafik
Kronologisk oversigt over beslutninger vedrørende rejsekort
2003
Rejsekort A/S etableres af DSB, HUR Ørestadsselskabet,Storstrøms Trafikselskab, Vestsjællands Trafikselskab, VejleAmts Trafikselskab og Nordjyllands trafikselskab og rejse-kortsystemet sendes i EU-udbud. 3 konsortier vælger at bydeefter en prækvalifikationsrunde.East-West Denmark (Thales + Accenture) tildeles kontraktenpå at levere og derefter drive rejsekortsystemet i mindst 10 år.Efter kontrakten skal rejsekort være udbredt til alle selskabetsejere i 2009.Mellem marts 2006 og juli 2008 indgås Tillægsaftale I – IV,især som følge af East-Wests forsinkelser. Rejsekortet bliverforsinket 1 år i forhold til udrulning i ejerkredsen, og hvis øv-rige selskaber i Danmark tilslutter sig, kan disse være dækketi august 2011. Der betales kompensation og nedslag i kontrak-tens priser for nogle leverancer og for drift og vedligeholdelseaf det landsdækkende rejsekort. De enkelte tillægsaftaler erbeskrevet nærmere nedenfor:Tillægsaftale I - marts 2006Fordi East-West ikke kunne levere systemspecifi-kationen til tidenNyt leveringstidspunkt for systemspecifikationenaftalt:o30. juni 2006oIngen ændringer i senere milepæleoKrav om East-West styrkelse indenfor:brugergrænsefladeudvikling, planlæg-ning og installationTillægsaftale II - december 2006Fordi East-West meddelte at fuld leverance afTrin 1 aftalt til den 30. juni 2007 iht. kontrakt ik-ke var muligNyt leveringstidspunkt for visse dele af Trin 1 (pi-lottrinnet) aftalt:o30. september 2007 respektive 26. de-
2005
2006 – 2008
o
cember 2007Ingen ændringer i andre senere mile-pæle
Side 2/2
Tillægsaftale III - juni 2007Fordi East-West meddelte at leverance af Trin 1aftalt til den 30. juni 2007 ikke var muligNy tidsplan aftalt, alle milepæle forskudt med 5måneder:o1. december 2007 – Leverance af Trin1o28. februar 2009 – SystemleverancenafsluttetKrav om East-West styrkelse indenfor: programledelse, risikostyring, planlægning, brugergrænse-fladeudvikling og ændringsstyringTillægsaftale IV – Juli 2008Fordi East-Wests ikke kunne levere Trin 1 den 1.december 2007Ny leverancestrategi og tidsplan, med mindre ogflere leverancetrin:o8. december 2008 – Leverance af re-duceret Trin 1oJuli 2011 – Systemleverancen afsluttetKrav om East-West styrkelse af: programledelse,risikostyring, planlægning, brugergrænsefladeud-vikling, ændringsstyringStyrket retsstilling til RejsekortSkærpet hæveadgang ved 3 vigtige milepælePilotdrift indledes i DSB- og lokalbanetog samt busser påMidtsjælland.Sydtrafik tilslutter sig Rejsekort A/S fuldt.På et møde med East-West i juli varsler East-West muligeproblemer med IT-arkitekturen og yderligere et års forsinkel-se i forhold til tidsplanen i Tillægsaftale IV.2010Der arbejdes videre med leverancen af version 4.1.3, der er idrift i dag, og pilotdrift udvides til hele Movia V og alle statio-ner i Movia S.Ultimo juli fremsender East-West en plan, hvor næste leve-rance er 1. januar 2013 og slutleverancen 1. oktober 2013.Planen afvises af Rejsekort A/S da den ikke sikrer, at der kanske fortsat udrulning mod at være landsdækkende med ud-gangen af 2012.Rejsekort A/S har bedt East-West om en afhjælpningsplan,der bedst muligt leverer rejsekortsystemet efter kontrakten.
2009
Side 3/3