Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoDok.idJ. nr.
5. november 20102010-3937
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. oktober 2010 stillet mig følgende spørgsmål 9(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Anne Baastrup (SF).Spørgsmål nr. 9:"Til brug for et kommende samråd bedes ministeren tilsende udvalget enredegørelse for den hidtidige udvikling i Rejsekort projektet. Herunder bedesder indgå: - En kronologisk oversigt over de væsentlige beslutninger - herunderprojektændringer - der er truffet hidtil i Rejsekort projektet. - En oplistning af,hvem der indgår i ejerkredsen, med angivelse af ejerandel og deres hidtilindskudte midler i projektet. - En oversigt over, hvor mange penge projektethar kostet indtil nu og hvor meget det forventedes at ville koste, da projektetblev påbegyndt."Svar:./.
Vedlagte notat indeholder en kronologisk oversigt over beslutningervedrørende rejsekort.Tabellen nedenfor viser sammensætningen af ejerkredsen i Rejsekort A/S ogderes hidtidige indskud i selskabet opdelt på aktieindskud og ansvarlige lån.Tabel 1. Ejerkreds, aktieindskud og ansvarlige lån i Rejsekort A/S – ultimooktober 2010.Beløb i kr.Løbende priserMoviaDSBMetroselskabetMidttrafikSydtrafikNordjyllands TrafikselskabParter I altBornholmsTrafikselskabNominelaktiekapital9.875.00015.400.0002.450.000308.0001.363.0001.354.00030.750.0001.000Kapital-indskud*86.406.250134.750.00021.437.5002.695.00011.926.25011.847.500269.062.5008.75000,00%Ansvarligelån149.142.388232.668.13137.015.8174.653.10221.346.80020.565.188465.391.427Aktiekapitali%32,11%50,08%7,97%1,00%4,43%4,40%99,99%
FynBusParter og deltagere i alt
2.00030.753.000
17.500269.088.750
0465.391.427
0,01%100,00%
Side 2/2
* I kapitalindskuddet indgår værdien af arbejde før stiftelsen med 64.289.500 kr.Ansvarlige lån er opgjort som indskud excl. forrentning.
Rejsekortkontrakten indeholder en pris for at levere systemet, en pris forinstallation og udstyr, der er baseret på antal og tidspunkt for bestilling, priserpå optioner og pris for drift og vedligeholdelse i 10 år. Dertil kommer priser påtilslutning og drift af yderligere trafikselskaber.Den samlede pris til leverandøren East-West afhænger således af, hvem dertilslutter sig og hvor meget udstyr, der faktisk skal installeres.På grund af forsinkelsen har East-West betalt bod og givet nedslag i priser ikontrakten.For så vidt angår det samlede projekt, oplyser Rejsekort A/S, at der ultimoseptember 2010 i runde tal er betalt 700 mio. kr. inkl. moms tilEast-West. Tallet er inklusiv driftsbetalinger, anlæg, indkøb, udvikling mv.,men eksklusiv selskabernes egne udgifter til eksempelvis arbejder vedinstallation af rejsekortudstyr.Der mangler en aftale om slutlevering og økonomi, herunder erstatning for denyderligere forsinkelse, men dette forventer Rejsekort A/S ikke gør projektetdyrere i forhold den kontraherede leverance.Forsinkelsen medfører meromkostninger i trafikselskaberne og til at holdeRejsekort A/S i gang som udviklingsorganisation. Disse udgifter er ikkeendeligt opgjort.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt