Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
976937_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. marts 20112011-1052
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 16. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 893(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Kim Christiansen (DF).

Spørgsmål nr. 893:

"Vil ministeren være indstillet på, at Lollandsbanen får mulighed for at køre påstrækningen mellem Nykøbing Falster og Gedser?"

Svar:

I forbindelse med aftale om En grøn transportpolitik blev det besluttet at ind-stille jernbanetrafikken på Gedserbanen fra og med d. 13. december 2009.Årsagen var, at togbetjeningen kun udgjorde en meget lille del af den kollektivetrafik på strækningen Nykøbing Falster-Gedser, der er betjent med busser, ogat der var meget få passagerer til den ene daglige togafgang. Omkostningen pr.passager på Gedserbanen var fem gange højere end den næstdyreste strækningpå Banedanmarks net.Herudover stod banen overfor en omfattende renovering i 2011 til skønsmæs-sigt 120 mio. kr., ligesom signalerne på strækningen skulle udskiftes som led iBanedanmarks Signalprogram. Renoveringen og udskiftning af signaler villesamlet set have kostet ca. 200 mio. kr. Hvis Regionstog A/S, der driver Lol-landsbanen, måtte være interesseret i at overtage Gedserbanen og afholde denødvendige udgifter til fornyelse af banen, vil jeg naturligvis være villig til atdrøfte dette.Som situationen er nu, er tilstanden af spor og sikringsanlæg bortset fra dennordligste del af banen dog så ringe, at Banedanmark ikke kan give tilladelse tilkørsel på hele strækningen.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt