Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
976101_0001.png
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
29. marts 20112011-1041
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 886(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 886:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvordan DSB kan udstyres med solide økono-miske buffere, så DSB ikke fremover kommer til at stå i en situation som dennuværende, hvor DSB den 1. april 2011 muligvis skal tilbageleveres 67 lejededobbeltdækkervogne, men hvor DSB på nuværende tidspunkt ikke har klarhedover, hvordan man skal skaffe midlerne til en evt. forlængelse af lejeaftalen"

Svar:

EU’s statsstøtteret tilsiger, at en jernbanevirksomhed der – uden ydelsen harværet konkurrenceudsat – modtager kompensation fra staten for offentlig ser-viceforpligtigelser alene må modtage et beløb, der svarer til virksomhedensomkostninger ved at udføre den pågældende offentlige service tillagt en rimeligfortjeneste.Det er på den baggrund ikke tilladt at udstyre virksomheden med økonomiskereserver, som måtte kunne imødegå eventuelle fremtidige hændelser, og somvil kunne disponeres frit af virksomheden. Dette fremgår også af Kommissio-nens afgørelse vedrørende kontrakter om offentlig service mellem Transport-ministeriet og danske statsbaner af 24. februar 2010 (punkt 74 og 329).Derimod kan der godt indgås en konkret aftale om at DSB f.eks. lejer et antalvogne, og at staten dækker de nødvendige nettoomkostninger forbundet her-med.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt