Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
978497_0001.png
978497_0002.png
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
1. april 20112011-989
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 881(Tru alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Frank Aaen (EL).

Spørgsmål nr. 881:

Vil ministeren - i forlængelse af tidligere spørgsmål og svar om mulige CIA-fly,der har fløjet i dansk luftrum - oplyse, om fly med registreringsnumreneN787WH og N961BW har fløjet i dansk luftterritorium eller benyttet danskelufthavne (herunder i Grønland og på Færøerne) i perioden siden 1. januar2001, og i givet fald oversende alle oplysninger, danske myndigheder har omdisse fly, herunder hvem der har betalt flyenes pligtige afgifter, besætningensstørrelse, antallet af passagerer m.v.?

Svar:

Jeg har indhentet udtalelser fra Naviair (Flyvesikringstjenesten) ogTrafikstyrelsen.Naviair har afgivet oplysninger om København FIR (dansk luftrum) vedrørendeflyvninger med de pågældende fly i Danmark, der har fundet sted inden forperioden 1. januar 2005 til 22. marts 2011. Naviair er således ikke længere ibesiddelse af data fra 2001 - 2004. Oplysningerne fremgår af bilaget til mitsvar.Oplysninger om antal personer ombord er flyveplansoplysninger og Naviair erkun i besiddelse af flyveplansoplysninger for flyvninger, der har fundet stedinden for de seneste 30 dage. Som det fremgår af bilaget, har der ikke fundetflyvninger sted med de pågældende fly i denne periode.For så vidt angår den del af det grønlandske luftrum, som Naviair kontrollerer(under 19.500 fod), er Naviair også kun i besiddelse af oplysninger omoverflyvninger, der har fundet sted inden for de seneste 30 dage.Ifølge Naviair har de pågældende luftfartøjer ikke fløjet i den del af detgrønlandske luftrum, som Naviair kontrollerer inden for 30-dages periodenfrem til 22. marts 2011.
Trafikstyrelsen har indhentet oplysninger fra de islandske myndigheder, somkontrollerer den nordlige del af det grønlandske luftrum over 19.500 fod samtluftrummet over Færøerne. Af bilaget til mit svar fremgår, i hvilke tilfælde deomhandlede fly efter Trafikstyrelsens vurderingharfløjet i luftrummet overGrønland samt herunder i hvilke tilfælde der er sket landinger i Grønland, ihvilke tilfælde de omhandlede fly efter Trafikstyrelsens vurderingmuligvisharfløjet i luftrummet over Grønland samt endelig, i hvilke tilfælde de omhandledefly efter Trafikstyrelsens vurderingmuligvishar fløjet i luftrummet overFærøerne. De islandske myndigheder har i et vist omfang også været i stand tilat give oplysninger om personer om bord og om hvem, der har betalt forafgifterne.For så vidt angår demuligeflyvninger over Grønland og Færøerne harTrafikstyrelsen oplyst, at det ud fra de oplysninger, der er modtaget fra deislandske myndigheder, ikke er muligt at fastslå, om de har berørt luftrummetover Grønland henholdsvis Færøerne, da der alene foreligger oplysninger omafgangs- og ankomstlufthavn, og om det punkt hvor flyet flyver ind i og ud afislandsk kontrolleret luftrum. Der foreligger dermed ikke oplysninger om denkonkrete kurs/rute, som flyene har fulgt, der afhænger af de konkreteinstruktioner fra flyvekontrollen samt af vejr- og vindforhold.Trafikstyrelsen har indhentet oplysninger fra de canadiske myndigheder, somkontrollerer den sydlige del af det grønlandske luftrum over 19.500 fod.Oplysningerne, som fremgår af bilaget til mit svar, vedrører efterTrafikstyrelsens opfattelse ikke flyvninger, som har fløjet i luftrummet overGrønland, men alene flyvninger, hvor Københavns Lufthavn og Vagar lufthavnpå Færøerne har været benyttet. Oplysningerne om de flyvninger, hvorKøbenhavns Lufthavn har været benyttet er identiske med Naviairsoplysninger. De canadiske myndigheder har ikke været i stand til at giveyderligere oplysninger om flyvningerne, end de der fremgår af bilaget.
Side 2/2
Med venlig hilsenHans Chr. Schmidt