Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. marts 20112011-981
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 879(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra René Skau Bjørnsson (S).Spørgsmål nr. 879:
"Ministeren bedes gøre fyldestgørende rede for, hvem der har det overordnedeansvar for at inkludere alle former for tilgængelighed for personer med handi-cap i Nørreport Station projektet, så der ikke anvendes forskellige og diverge-rende tilgængelighedsløsninger ved anlægsbyggeriet over jorden (på gadeplan)og ved renoveringsarbejdet under jorden, samt i forhold til tilgængelighed tilinformationer m.v."Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser, at:”Der er ikke én ansvarlig for tilgængeligheden for personer med handicap fordet samlede ombygnings- og moderniseringsprojekt, men der foretages koordi-nering mellem parterne, som har indgået bygherreoverenskomst vedr. projek-tering og udførelse af Ny Nørreport projektet, dvs. Københavns Kommune,DSB og Banedanmark. Samtidig inddrages handicaporganisationerne løbende idet planlæggende arbejde.Ny Nørreport projektet er opdelt i to dele - byrummet/forpladsen og selve sta-tionen. Københavns Kommune er ansvarlig for tilgængeligheden på forpladsen,hvor DSB’s bygninger er placeret, DSB har ansvaret for elevatorer, og Bane-danmark har ansvaret for tilgængeligheden på trapperne til Nørreport stationsamt perronerne.Banedanmark er forpligtet til at følge TSI PRM (Teknisk Specifikation for Inte-roperabilitet for Personer med Reduceret Mobilitet) således, at moderniserin-gen af Nørreport station lever op til TSI’ens krav om øget adgang for bevægel-seshæmmede til jernbanetransport.”Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt