Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
978916_0001.png
978916_0002.png
978916_0003.png
978916_0004.png
978916_0005.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-151-0489KSA40303
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 862 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 7. marts 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 862 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3/3-11 fraKristelig Fagbevægelse, vedr. forenkling af kortregistreringved erhvervskørsel, jf. TRU alm. del – bilag 213.”

Svar:

I henvendelsen af 3. marts 2011 anfører Kristelig Fagbevægelse bl.a., atmange chauffører oplever, at det er udfordrende at holde styr på de kort,der skal dokumentere deres ret til at udføre erhvervskørsel, herunder kø-rekort, førerkort og chaufføruddannelsesbevis.Kristelig Fagbevægelse foreslår derfor, at der bliver indsat en chip i kø-rekortet, som indeholder alle oplysninger, herunder vedrørende chauffør-uddannelsesbevis og førerkort, sådan at kørekortet kan bruges i det digi-tale kontrolapparat.Samtidig opfordrer Kristelig Fagbevægelse til, at politiet eller en andenoffentlig instans laver en elektronisk løsning, så føreren automatisk mod-tager en e-mail eller et brev, når det er ved at være tid til at forny et afbeviserne.Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Justitsministeriet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Af henvendelsen fremgår et forslag om at indsætte en chip ikørekortet, som indeholder alle oplysninger vedrørende kø-rekort, chaufføruddannelsesbevis og førerkort.Rigspolitiet kan oplyse, at krav om brug af kontrolapparat,herunder det digitale kontrolapparat og førerkort, fremgår afreglerne om køre- og hviletid i Europa-Parlamentets og Rå-dets forordning (EF) nr. 561/2006 (køre- og hviletidsforord-ningen) og Rådets forordning nr. 3821/85 (kontrolapparat-forordningen) samt Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 328af 28. marts 2007 (køre- og hviletidsbekendtgørelsen).Et digitalt kontrolapparat foretager registrering af førerensaktiviteter dels i kontrolapparatet, dels på et førerkort.Et digitalt kontrolapparat er konstrueret til brug med et fører-kort, der er nærmere beskrevet i kontrolapparatforordningensbilag I B, som indeholder forskrifter for konstruktion, af-prøvning, montering og eftersyn af det digitale kontrolappa-2
rat. Af bilag I B, afsnit IV. Konstruktions- og funktionskravtil fartskriverkort, fremgår de fastsatte fælles EU-krav til bl.a.førerkortets udseende, indhold, farve, sikkerhedselementer,IT-standarder og krav til kortidentifikation og -sikkerhed.På baggrund af de gældende EU-regler er det kun lovligt ogmuligt at anvende et førerkort i et digitalt kontrolapparat. Detvil således ikke være lovligt eller muligt at anvende en andenform for kort, herunder et kørekort med en chip.For så vidt angår chaufføruddannelsesbeviser kan Rigspoliti-et oplyse, at de udstedes af Trafikstyrelsen. Bevisets udform-ning, farve mv. er fastsat i Uddannelsesdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/59/EF). Regelsættethenhører under Transportministeriets ressort. Direktivet in-deholder krav om på grundlag af udstedte kvalifikationsbevi-ser at indføje en fællesskabskode enten i kørekortet eller ichaufføruddannelsesbeviset. I Danmark er det besluttet atindføje fællesskabskoden i chaufføruddannelsesbeviset. EfterRigspolitiets opfattelse er baggrunden herfor, at anvendelseaf en kode i kørekortet ikke vil være hensigtsmæssig, da derer tale om forskellige regelsæt, som administreres af forskel-lige myndigheder.I henvendelsen fra Kristelig Fagbevægelse er endvidere an-ført en problematik med udstedelse af nyt førerkort, når derudstedes et nyt kørekort med et ændret kørekortnummer, ogder ikke længere er overensstemmelse mellem kørekort-nummeret på førerkortet og det udstedte kørekort.Af de gældende EU-regler om førerkort fremgår, at det er kø-rekortets nummer på udstedelsesdagen for førerkortet, derskal anføres herpå. Det er derfor uden betydning, at der sene-re udstedes et nyt kørekort med et andet nummer, end det,der er anført på førerkortet, og der er derfor ikke krav om ud-stedelse af et nyt førerkort.For så vidt angår chaufføruddannelsesbeviset fremgår det afuddannelsesdirektivet, at kørekortets nummer skal anføres.Rigspolitiet er bekendt med, at Trafikstyrelsen ikke i tilfældeaf udstedelse af nyt kørekort stiller krav om udskiftning afchaufføruddannelsesbevis, da det af kørekortet vil fremgå, atdet er udstedt efter beviset, og en sammenligning med oplys-ninger i de to dokumenter vil vise, at der er tale om sammeperson.Endelig stilles der i henvendelsen forslag om en elektroniskløsning, så en indehaver af et kort modtager underretning,når kortet skal fornyes.
3
Det kan oplyses, at Rigspolitiet på kørekortområdet ikke harvurderet, at der er behov for en sådan ordning. Tilsvarendegælder for Rigspolitiets administration af fartskriverkortom-rådet, herunder administration af førerkort.Rigspolitiet er ikke bekendt med, hvorledes Trafikstyrelsenadministrerer fornyelse af chaufføruddannelsesbeviser.”Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Trafikstyrelsen, som haroplyst, at styrelsen heller ikke finder behov for en sådan elektronisk løs-ning i forbindelse med fornyelse af chaufføruddannelsesbeviser.Trafikstyrelsen har endvidere oplyst, at det ikke har sin rigtighed, at enchauffør skal have et nyt chaufføruddannelsesbevis, hvis vedkommende ibevisets gyldighedsperiode får udstedt nyt kørekort med nyt kørekort-nummer.Uoverensstemmelsen mellem kørekortnummeret på kørekortet og påchaufføruddannelsesbeviset giver ifølge det oplyste ikke anledning tilproblemer ved kørsel her i landet, da politiet ud fra udstedelsesdatoen påhenholdsvis kørekortet og chaufføruddannelsesbeviset vil kunne se sam-menhængen.Trafikstyrelsen har videre oplyst, at for at undgå, at chauffører, der kørertil udlandet, får problemer i sådanne situationer, findes der på styrelsenshjemmeside en tekst på dansk og henholdsvis tysk, fransk og engelsk,hvor baggrunden for uoverensstemmelsen mellem kørekortnummeret påkørekortet og på chaufføruddannelsesbeviset beskrives. En chauffør, derhar fået nyt kørekort, vil kunne udskrive teksten og medbringe den vedkørsel i udlandet.Trafikstyrelsen har endvidere om erfaringsblanketter oplyst, at man fradansk side har valgt at videreføre de hidtidige gældende erfaringskrav tilbuschauffører. En chauffør skal således ved kørsel på strækninger over50 km fra bussens hjemsted have mindst 1 års erfaring som fører af last-bil over 3,5 tons tilladt totalvægt eller bus på strækninger inden for enradius af 50 km fra bussens hjemsted. Ved international kørsel skalchaufføren have mindst 2 års erfaring som fører af lastbil over 3,5 tonstilladt totalvægt eller bus. Chaufføren skal medbringe dokumentation for,at erfaringskravet er opfyldt. Dokumentationen kan være i form af en er-faringserklæring, og blanket til erfaringserklæring kan ifølge det oplystefindes på Trafikstyrelsens hjemmeside.4
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelserne fra Rigspolitiet og Tra-fikstyrelsen.
5