Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. april 20112011-938
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 858(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 858:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvilke ressourcer DSB og Banedanmark råderover til vinterberedskab (materiel og personale), angivet år for år siden 2000,samt hvor stort et beløb, der i samme periode er anvendt på vinterberedskabet,også angivet år for år."Svar:
DSB har oplyst følgende:”Vinterberedskab omfatter hvert år mange elementer, herunder blandt andetsneplove, snerydning, glatførebekæmpelse, afisning etc. , som er en del af densamlede drift og som sådan indgår i de løbende driftsregnskaber. Der er såledesikke tale om konkret definerbare enkeltposter.”Banedanmark har oplyst følgende:”Vinterberedskabet i Banedanmark omfatter omkostninger til renhold af per-roner, adgangsveje samt præventiv glatførebekæmpelse. Derudover er der ogsåudgifter til fejning af sporskifter samt leje og kørsel med sneplov.Banedanmark har regnskabstal specifikt på vinterberedskabet fra 2006 ogfrem. Før 2006 var data indeholdt i den almindelige vedligeholdelsesudgift ogkan således ikke trækkes ud som specifikke vinterberedskabsposter.Siden 2006 har Banedanmarks forbrug på vinterberedskab således været føl-gende:
Perroner, adgangsveje og glatføre-bekæmpelseBudgette-
Realiserede mid-
ret
ler
Mio. kr.Mio. kr.16,263,619,328,023,920,725,919,7-36,3
Side 2/2
Leje og kørsel med sneplovBudgette- Realiserede midler
ret
Mio. kr.Mio. kr.0,962,150,960,611,210,391,221,020,760,87
Note: Der er tale om kalenderår og ikke sæsoner. 2010 omfatter således både vinterperio-den januar-marts og oktober-december 2010.Note: Der var i 2006 ikke afsat et konkret budget for vinterberedskab
Overskuddet på budgettet i f.eks. 2007 og 2008 er gået til at dække merforbru-get på øvrige fag. Tilsvarende er der de år, hvor der er et merforbrug i forholdtil budgettet, hentet penge fra de øvrige fag til vinterberedskabet.Banedanmarks vinterberedskab var i 2010 påvirket af den hårde vinter, hvilketses af de realiserede kontra de budgetterede midler.Eventuelle andre omkostninger, somkanvedrøre vinterberedskab, indgår i denalmindelige vedligeholdelse og fejlretning og kan derfor ikke specificeres yder-ligere. Sektionen, der er ansvarlig for sporene, har f.eks. udgifter til fejning afsporskifter. Disse omkostninger bliver imidlertid konteret som almindelig fejl-retning og kan således ikke trækkes ud som særligt vinterberedskab1. Der er li-geledes en årlig gennemgang af anlæggene til sporskiftevarme. Gennemgangenbliver betragtet som almindelig vedligeholdelse og opgøres derfor ikke som ensærlig post til vinterberedskab.”Jeg henholder mig til oplysningerne fra DSB og Banedanmark.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt
1
Sektionen anslår, at den i 2010 brugte ca. 12 mio. kr. på fejlretning foranlediget af vintervejret.